De bestuurlijke toekomst van Son en Breugel
Het college van burgemeester en wethouders van Son en Breugel heeft een voorstel opgesteld voor de raad om besluiten te nemen over de bestuurlijke toekomst van de gemeente. De kern van dit voorstel bestaat uit samenwerking binnen Dommelvallei, samenwerking binnen de regio en een bestuurlijke
fusie met de gemeente Nuenen. Hierbij is sprake van een gefaseerde aanpak.
Samenwerking binnen Dommelvallei: Spiegel op de bestuurlijke en ambtelijke organisatie, bestuurlijke en ambtelijke slagkracht
Uit de scan van de adviescommissie Huijbregts ((Veer)Krachtig Bestuur in Brabant), maar ook uit de regionale verkenning, blijkt dat Son en Breugel een krachtige en gezonde gemeente is. De kwaliteit is goed. Maar Son en Breugel is ook kwetsbaar. De ontwikkeling naar regiegemeente met
flexibiliteit, inhuur en samenwerking speelt daar gedeeltelijk op in.
Binnenkort wordt de samenwerking in de Dienst Dommelvallei geevalueerd. Er ligt een goede basis om die samenwerking te intensiveren. De eerdere argumenten van kwaliteit, kwetsbaarheid, kostenreductie en goed werkgeverschap gelden hierbij onverminderd.
Deze intensivering kan niet zover gaan dat een volledige ambtelijke fusie ontstaat. Op grond van de diverse criteria, zoals draagvlak en democratische legitimatie, wijst het college die af.
Samenwerking in de regio, stad en land
Zowel in de Toekomstvisie Son en Breugel 2030 als in het collegeprogramma Samen Duurzaam Verder 2014-2018 is samenwerking een speerpunt. Denken vanuit de regio is in het belang van Son en Breugel (en andere gemeenten). Het gaat hierbij om bestuurlijke slagkracht, prioriteiten en keuzes.
Son en Breugel is nadrukkelijk onderdeel van het stedelijk gebied Eindhoven: Het is voor haar inwoners een daily urban system. Bovendien wordt het takenpakket voor gemeenten complexer door diverse ontwikkelingen: decentralisaties, omgevingswet, participatiemaatschappij e.d..
Het college gaat er vanuit dat ook de andere gemeenten de grote belangen van het stedelijk gebied onderkennen en de voordelen inzien van intensieve samenwerking.
Vanuit dat gezamenlijk strategisch belang is Son en Breugel bereid om met andere gemeenten te spreken over overdracht van bevoegdheden aan het stedelijk gebied met een eigen democratisch gekozen bestuursorgaan.
Visie op bestuurlijke vorm: Proactief handelen door het voortouw te nemen en een heldere keuze in lijn met de huidige werkwijze en opstelling van de gemeente
Deze visie leidt er toe dat de het college kiest voor een sterke regio waarin de centrumgemeente door een ring van enkele sterke randgemeenten wordt ondersteund. De schaal van 40.000+ inwoners spreekt aan, vanuit diverse criteria, zoals slagkracht, krachtige regio en nabijheid bestuur.
De visie sluit aan bij de ontwikkelingen, die in de beeldvormingsfase zijn benoemd en volgt ook uit het collegeprogramma waarin deze gemeente een voortrekkersrol in de regio wil spelen. Vanuit deze visie is het een logische gevolg dat Son en Breugel op termijn kiest voor een bestuurlijke fusie
met Nuenen en vanuit die kracht invulling wil geven aan het stedelijk gebied.
Beeldvorming, Oordeelvorming en Besluitvorming
Son en Breugel heeft in het kader van Veerkrachtig bestuur Brabant vanaf de zomer van 2014 een intensief traject gelopen om te komen tot een weloverwogen besluit over de bestuurlijke toekomst. De gemeente heeft daarbij gebruik gemaakt van het BOB-model: Beeldvorming, Oordeelsvorming en
Besluitvorming.
Met de gemeenteraad nadrukkelijk aan het stuur, is het bestuur in de beeldvormende en oordeelsvormende fase in gesprek gegaan met burgers, organisaties, bedrijven en eigen medewerkers. Bovendien heeft het college een uitgebreide regioverkenning gedaan.
De beeldvormende en oordeelsvormende fase hebben documenten opgeleverd die de gemeenteraad heeft vastgesteld. In de oordeelsvormende fase zijn een aantal criteria bepaald die de basis vormen voor het besluit over de bestuurlijke toekomst van Son en Breugel. Deze zijn: draagvlak, democratische
legitimatie, nabijheid bestuur, krachtige regio en sterke organisatie.