Duizenden jonge boeren reizen in oktober af naar Expo Milaan


MILAAN, 20150521 -- De Wereldtentoonstelling in Milaan staat dit jaar in het teken van voedsel, met als thema ‘Feeding the Planet, Energy for Life’. Overheden en bedrijfsleven laten gedurende zes maanden zien op welke manier zij denken de wereld in de toekomst te gaan voeden. Maar is het niet zinloos te praten over de toekomst van voedsel zonder de jonge boeren, vissers en voedselproducenten?

Slow Food en het Slow Food Youth Network, in Nederland vertegenwoordigd door de Youth Food Movement, nemen daarom het initiatief tot het organiseren van een uniek evenement aan het einde van de Wereldtentoonstelling. Van 3 tot 6 oktober opent Milaan haar poorten om duizenden jonge boeren, vissers en voedselproducenten te verwelkomen voor een driedaags evenement vol met workshops, lezingen en bijeenkomsten. Tijdens dit evenement, Terra Madre Giovani - We Feed the Planet, ontwikkelen de jongeren nieuwe visies op de toekomst van voedsel en landbouw.
 
Slow Food en het Slow Food Youth Network roepen de wereld op een kleine bijdrage te leveren aan de reiskosten voor de jonge boeren, vissers en voedselproducenten, die veelal kleinschalig werken en afkomstig zijn uit lage- en middeninkomenslanden. In samenwerking met het wereldberoemde reclamebureau Saatchi & Saatchi lanceren Slow Food en het Slow Food Youth Network vandaag een crowdfundingplatform. Het doel is om voldoende geld binnen te halen om de reiskosten voor 2000 jonge boeren, vissers en voedselproducenten te kunnen betalen.
 
Saatchi & Saatchi ontwikkelde een campagne rondom de Small Scale Producers. In de campagne zijn de boeren, vissers en voedselproducenten, de helden van de toekomstige voedselproductie, in de schijnwerpers gezet door middel van miniatuurbeeldjes, die op prominente plekken in Milaan zijn gefotografeerd.
 
‘De toekomst van ons voedsel ligt in de handen van de jonge mensen die brood zien in de landbouw en voedselproductie. Alleen al in Europa is slechts 6% van alle boeren jonger dan 35 jaar. Wie gaan in de toekomst ons voedsel produceren? Het is belangrijk dat deze jonge mensen, die het het meest verdienen, op het podium worden gehesen in Milaan,’ aldus Carlo Petrini, oprichter en President van Slow Food.
 
‘Een Wereldtentoonstelling over het voeden van de wereld zonder de stem van jonge voedselproducenten is belachelijk,´ zegt Joris Lohman, bestuurslid Slow Food International en verantwoordelijk voor het Slow Food Youth Network. ‘Alle innovaties ten spijt, nog steeds zijn ongeveer 1 miljard mensen wereldwijd ondervoed. Een groot deel van de wereldbevolking leeft nog steeds van voedsel dat geproduceerd wordt door kleinschalige bedrijven. Wij willen juist deze mensen in staat stellen mee te praten op het wereldtoneel.’
 
De crowdfundingcampagne gaat vandaag online en is te vinden op www.wefeedtheplanet.com. Alice Waters, topchef René Redzepi, Juventus voetballer Claudio Marchisio en auteur Raj Patel zijn ambassadeurs van de campagne. Het programma van Terra Madre Giovani - We Feed the Planet, waar ook niet-voedselproducenten aan kunnen deelnemen, komt halverwege juni online. Dan start ook de kaartverkoop, waarvan de opbrengsten ten goede komen van de crowdfundingcampagne.


Slow Food en het Slow Food Youth Network (SFYN), in Nederland de Youth Food Movement (YFM), vormen een wereldwijde beweging van boeren, consumenten en food professionals met als doelstelling lekker, puur en eerlijk voedsel voor iedereen toegankelijk te maken. Wereldwijd telt de beweging 100.000 leden waarvan 3000 in Nederland. Ga voor meer informatie naar www.slowfood.nl.