Treinen houden zitplaats genoeg tijdens renovatie Velsertunnel

21-05-2015

Er rijden genoeg treinen om tijdens de renovatie van de Velsertunnel in 2016 eventuele extra reizigers te kunnen vervoeren. Inzetten van extra treinen is volgens de NS daarom niet nodig. Wel houden de spoorwegen er rekening mee dat zij snel langere treinen kunnen bijschakelen. Wim Oosterwijk van NS Regiodirectie Randstad Noord: `In de spits hebben onze treinen nog voldoende vrije stoelen over.'

Een vrouw fiets op een OV-fiets met op de achtergrond een trein die voorbij raast.

Volgens de NS rijden er op dit moment elke dag spitstreinen met nog zo'n 600 lege plaatsen op en neer door de Velserspoortunnel. Dit blijft zo, ook na de invoering van de nieuwe dienstregeling eind dit jaar. `We rijden nu met veel ruimte in onze treinen. Daarmee kunnen we de verwachte groei van treinreizigers tijdens de renovatie prima aan', zegt Oosterwijk.

Treinstoelen in spits

De NS zorgt ervoor dat het aantal treinstoelen door de Velsertunnel in de drukste spitsrichting gelijk blijft. Dat is in de ochtend van noord naar zuid, en in de avond van zuid naar noord. Op advies van het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) komt er in de ochtendspits nog een trein bij, in de richting Alkmaar-Beverwijk-Haarlem. Ook houdt de NS de drukte in de spits in de gaten en vergroot de spoorvervoerder de capaciteit als dat in 2016 nodig blijkt. `Dat betekent geen extra treinen, maar wel langere treinen,' aldus Oosterwijk.

Nieuwe dienstregeling

De nieuwe dienstregeling die eind 2015 ingaat op de Kennemerlijn tussen Alkmaar en Haarlem, is op een aantal punten een versobering van het huidige aanbod. Zo rijden er buiten de spits straks minder treinen. Dat mensen in de regio daar vragen over hebben, snapt Oosterwijk prima. Want is er in 2016 dan wel genoeg materieel als de Velsertunnel 9 maanden dicht is?

Volgens Oosterwijk is de nieuwe dienstregeling vooral een reactie op het huidige overaanbod op de Kennemerlijn. Kort gezegd: er rijden gewoon te veel treinen voor het aantal reizigers. `We houden genoeg capaciteit over als de Velsertunnel dicht is. En we hebben meer flexibiliteit om snel bij te schakelen.'

Ov aantrekkelijker

Rijkswaterstaat en IJmond Bereikbaar werken al maanden nauw samen om het openbaar vervoer in de regio aantrekkelijker te maken. Een van de resultaten is de IJmond Shuttle, een speciale bus die tijdens de ochtend- en avondspits werknemers heen en weer pendelt tussen station Beverwijk en omliggende bedrijventerreinen. De forensen worden voor de deur van hun werk afgezet.

Oosterwijk: `De IJmond Shuttle is een van de effectiefste manieren om mensen de auto uit te krijgen. Je moet het reizigers makkelijker maken om met het ov naar werk te komen. Zeker voor de relatief korte afstanden in de IJmond werkt dat veel beter dan bijvoorbeeld kortingen op treinkaartjes. Dankzij de IJmond Shuttle rijden mensen in een zetel naar hun werk.'

Meer informatie over de werkzaamheden aan de Velsertunnel vindt u op de projectpagina A22: renovatie Velsertunnel.