Polar Code aangenomen in milieucommissie van Internationale Maritieme Organisatie
20 mei 2015 Tijdens de mei 2015 vergadering van de milieucommissie van de Internationale Maritieme Organisatie is de Polar Code aangenomen ter voorkoming van incidenten met schepen in de polaire wateren. Voor andere milieuvraagstukken zoals ballastwater en de verdere reductie van de emissie van CO2 is vooruitgang geboekt. Groot aandachtspunt betreft het zorgen voor een goede uitvoerbaarheid.
Polar code
Nieuwbouwschepen die in de polaire wateren opereren dienen per januari 2017 een `Polar Ship'-certificaat te hebben. Hier hoort een beoordeling bij van de operationele condities waarin het schip zal opereren en de scheepsspecifieke maatregelen ter voorkoming van incidenten. Met de Polar Code zal het vertrouwen in de milieuprestaties van de scheepvaart in deze kwetsbare wateren verder toenemen vanwege deze risico-gebaseerde benadering. Lees meer over de inwerkingtreding op de IMO-site.
Andere milieuvraagstukken
De International Chamber of Shipping (ICS) heeft een persbericht [link] uitgebracht en spreekt van een groeiend vertrouwen in de uitkomsten van een aantal andere belangrijke milieuvraagstukken die op de agenda stonden.
Ballastwater
Over het toekomstige goedkeuringsproces voor de dure nieuwe vereiste ballastwaterbehandelingssystemen is ICS optimistisch. De testprocedure wordt aangepast dankzij de nieuwe IMO-richtlijnen die er gaan komen. De KVNR is hierover tevreden en had ook aangedrongen op een robuustere testprocedure dan eerder voorgesteld door de IMO.
Secretaris-Generaal van ICS, Peter Hinchliffe, verwoordt in het persbericht: "Het traject dat de IMO-lidstaten hebben afgesproken toont aan dat eindelijk algemeen wordt erkend dat het onredelijk zou zijn om van reders te verlangen dat zij miljoenen dollars per schip zouden gaan investeren zonder de zekerheid te hebben dat de behandelingsinstallatie niet binnen een aantal jaren volledig vervangen zou moeten worden."
De mondiale koepel van nationale redersverenigingen heeft net als de KVNR wel haar bedenkingen over de uitvoeringsproblemen van het Ballastwater Verdrag vanwege de eenzijdige opstelling van de Verenigde Staten. De Amerikaanse Kustwacht heeft aan nog geen enkel ballastwaterbehandelingssysteem een definitieve goedkeuring verleend. Dit geeft onzekerheid voor reders die in de Amerikaanse wateren opereren. ICS ziet de oplossing van dit probleem als een prioriteit in het komende jaar in samenwerking met andere organisaties binnen de scheepvaart,
CO2
ICS is ook van mening dat de vergadering voldoende vooruitgang heeft geboekt met betrekking tot een concepttekst voor het mandaat voor een wereldwijd gegevensverzamelingssysteem voor CO2-emissies in de scheepvaart. ICS staat hier volledig achter, vooropgesteld dat de administratieve lasten beperkt blijven en dat het niet uiteindelijk gebruikt gaat worden om Market Based Measures of een ander over-gecompliceerd mechanisme te ontwikkelen. Dat zou alleen maar leiden tot ernstige ontwrichting van de markt. Dit is ook het standpunt van de KVNR die net als ICS verheugd is dat de IMO-lidstaten het concept van publicatie van commercieel gevoelige gegevens van individuele schepen hebben afgewezen.