Informatieavond veiligheid spoorwegovergangen
Simon Ommen
Maandag 8 juni van 19.00 tot 21.00 uur bent u van harte welkom op het gemeentehuis in De Steeg voor een inloopbijeenkomst waar de voorgestelde veiligheidsmaatregelen voor de spoorwegovergangen worden toegelicht.
Voor ons is het van groot belang dat er bij inwoners en gebruikers van de overwegen voldoende draagvlak is voor de voorgestelde aanpak. Daarom organiseren wij in samenwerking met ProRail deze informatieavond, ook om u de mogelijkheid te geven uw mening met ons te delen. Bent u niet in de
gelegenheid om de inloopavond te bezoeken, maar wilt u wel reageren op de voorgestelde maatregelen? Maak dan gebruik van het contactformulier.
Bijna 11 miljoen euro beschikbaar voor verbeteren veiligheid spoorkruisingen
De gemeente Rheden telt 37 overwegen en is daarmee een koploper in Nederland. Vanuit het oogpunt van veiligheid is een aanpak van de overwegen wenselijk. In 2014 is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van opheffing en aanpassing van overwegen en de effecten daarvan. Dit resulteerde in het
rapport "Verkenning spoorwegovergangen Rheden". De meest in het oog springende adviezen uit het rapport zijn:
* De spoorwegovergang aan de Stationsstraat in Velp gaat dicht en er komt een onderdoorgang voor langzaam verkeer.
* De spoorwegovergang aan de Lentsesteeg in Rheden voor langzaam verkeer wordt vervangen door een onderdoorgang voor langzaam verkeer.
* De spoorwegovergangen Mauritiusstraat en Pinkelseweg in Rheden sluiten voor al het verkeer.
* De spoorwegovergang Lange Juffer in Ellecom wordt opgeheven en de Hofstetterlaan wordt voorzien van een beveiligingsinstallatie.
Op basis van dit rapport is In overleg met het Ministerie van Infrastructuur & Milieu en ProRail een pakket maatregelen samengesteld om de veiligheid en de doorstroming van het verkeer op de spoorwegovergangen in de gemeente te verbeteren. Met de maatregelen is een Rijksbijdrage gemoeid van
bijna 11 miljoen euro.
Bereikbaarheid belangrijk aandachtspunt
Het doel van de gemeente Rheden is om betere spoorveiligheid te bereiken zonder al te veel in te leveren op bereikbaarheid. Ten aanzien van aspecten als bereikbaarheid voor hulpdiensten, cultuurhistorie, recreatie en toerisme is deskundigen om een reactie gevraagd. Op basis van deze
beoordeling is het huidige afgewogen pakket aan maatregelen ontstaan.
Geen extra goederentreinen
Het college van B&W heeft zorgvuldig besproken of deze maatregelen niet een voorbereiding zijn op vergroting van het goederenvervoer. Het college is er van overtuigd dat er geen relatie is met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. De voorgestelde maatregelen leiden niet tot extra treinen of
hogere rijsnelheden. Dit is bevestigd door het Ministerie en ProRail. Hierdoor zijn er ook geen effecten op het gebied van geluidhinder.
Rijksbijdrage
De maatregelen aan het spoor worden betaald uit het NaNOV-programma (Goederenroute Elst - Deventer -Twente) van het Rijk. Het NaNOV-programma is in 2000 vastgesteld na de beslissing door de toenmalige ministers van Verkeer & Waterstaat en VROM om geen Noord-Oostelijke Verbinding (NOV) tussen
Elst en Oldenzaal aan te leggen. In het NaNOV-programma zijn diverse maatregelen in en langs de sporen in Oost-Nederland afgesproken.