Overnemen zorgtaken gaat steeds beter


De gemeente Groningen ervaart het overnemen van Rijkstaken op het gebied van (jeugd)zorg als een grote opgave. Langzaam ontstaat echter verbetering en gaat de dienstverlening vooruit. Dat schrijven B&W in een brief aan de gemeenteraad waarin ze de ontwikkelingen op dit gebied in het eerste
kwartaal schetsen.

De nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en Jeugdwet betekenden een enorme verandering voor burgers, gemeenten en zorgaanbieders. Er ontstonden wachtlijsten, ICT-problemen en de uitbetaling van Persoonsgebonden Budgetten (PGB) door de Sociale Verzekeringsbank liep niet goed. Geen
soepele start dus.

Oplossingen
De gemeente zocht waar mogelijk naar oplossingen en gaf hierbij voorrang aan zaken die de inwoners rechtstreeks raken. Ze investeerde fors in mensen, middelen en ICT. Zo zette de gemeente extra capaciteit in bij de Centra voor Jeugd en Gezin. Verder kwam er een telefonisch PGB-team voor vragen
van burgers. De dienstverlening aan burgers verloopt nu binnen een redelijke termijn. Knelpunten zijn er nog in de administratieve afhandeling.

Zelfredzaamheid
Naast de overdracht van Rijkstaken aan de gemeente, is er ook de opdracht om anders te gaan werken. Zelfredzaamheid en oplossingen in de naaste omgeving voordat de gemeente hulp biedt. In Groningen gebeurt dit zoveel mogelijk in de wijken met de WIJ-teams, sociale teams en Centra voor Jeugd en
Gezin.

Werk
Wethouder Ton Schroor zegt terugblikkend: "Er is onwaarschijnlijk veel werk verzet, ook door de gemeentelijke organisatie. Waarvoor mijn complimenten. We hebben relatief weinig klachten gekregen. Binnen onze mogelijkheden zijn we goed op streek, maar we zijn er nog niet."

Gepubliceerd op: 21-05-2015 09.00 uur; Laatst gewijzigd op : 21-05-2015 09.03 uur