Meer kansen voor lokale ondernemers
Op dinsdag 19 mei jongstleden organiseerde de gemeente Hardinxveld-Giessendam samen met de Bedrijfskern Hardinxveld-Giessendam en Ondernemend Hardinxveld een bijeenkomst voor lokale ondernemers.
Aanleiding is de Aanbestedingswet, die nadrukkelijk mogelijkheden biedt om lokale ondernemers meer kansen te geven. De titel van de bijeenkomst was: `Hoe krijg ik als ondernemer meer kansen van de gemeente?'.
Samenwerking
Voor de bijeenkomst waren gemeente en deelnemers te gast bij Aspect | ICT, die hiervoor hun inspirerende nieuwe kantoor beschikbaar stelde. Na een openings- en welkomstwoord door de gemeentelijke bedrijfscontactfunctionaris Xanthine Jut kreeg wethouder Benhard van Houwelingen het woord. In een
algemene inleiding benadrukte hij het belang van samenwerking bij inkoopacties, rekening houdend met regels en van belang zijnde zaken.
In de daarop volgende presentatie besprak Dick de Jong, de inkoopcooerdinator van de gemeente Hardinxveld-Giessendam, een aantal specifieke aspecten. Daarbij kwam een aantal begrippen aan de orde als gemeentelijk inkoopbeleid, gebondenheid aan regelgeving, social return, duurzaamheid, de
mogelijkheden om lokale aanbieders te betrekken, marktanalyse, naast prijsbeoordeling ook beoordeling op kwaliteit, toepassing van inkoopvoorwaarden en het werken met groslijsten. Onderwerpen die aangeven dat overheidsinkopen met zorgvuldigheid moeten plaatsvinden. Het belangrijkste bij dit
alles is samenwerking. De gemeente wil binnen de bestaande grenzen graag mogelijkheden bieden en de lokale en regionale ondernemers moeten de kansen wel grijpen.
Iedereen die zich vooraf had aangemeld, heeft inmiddels zowel de powerpoint-presentatie als de daarop gegeven toelichting ontvangen. Als u geinteresseerd bent, kunt u deze informatie ook ontvangen. Stuur dan een e-mail naar inkoop@gemhg.nl.
Groslijsten
Binnenkort gaat de gemeente van start met het opstellen van groslijsten. Dit gebeurt in eerste instantie voor civiel- of cultuurtechnische werken of diensten. Alle bedrijven waarvan een e-mailadres bekend is en vallen binnen de doelgroep, krijgen medio juni 2015 automatisch een
aanvraagformulier voor de wachtlijst gemaild. Als u valt in de doelgroep voor de realisatie van de genoemde werken en zeker wilt zijn van een dergelijk formulier, kunt u dit melden via genoemd e-mailadres.
Als u vragen heeft, of om andere redenen contact wilt hebben met de inkoopcooerdinator van de gemeente kunt u mailen naar: inkoop@gemhg.nl.