Spreektekst minister Schultz voor opening van de jaarlijkse bijeenkomst van de Port State Control Committee of the Paris MoU on Port State op 18 mei 2015 in Noordwijkerhout "Nederland heeft alle belang bij een schone en veilige scheepvaart

Toespraak | 20-05-2015

"Nederland heeft alle belang bij een schone en veilige scheepvaart. Onze maritieme sector is van groot economisch en maatschappelijk belang. Die positie willen we verstevigen. Daar hoort bij dat we ons blijven inzetten voor een goede en geharmoniseerde internationale handhaving." Dat zei de minister vandaag bij de opening van de jaarlijkse bijeenkomst van de Port State Control Committee of the Paris MoU on Port State in Noordwijkerhout.

Mr. Hogan, Distinguished Delegates, dames en heren,

Van harte welkom bij de 48ste meeting van de Port State Control Committee of the Paris Memorandum of Understanding on Port State. Het is bijzonder om u hier te mogen begroeten. Nederland is een van de founding fathers van de Paris MoU en bovendien gastheer van het secretariaat. Daarom heb ik mij extra goed voorbereid op deze bijeenkomst. Op 11 februari heb ik in de haven van Rotterdam zelf een inspectie gedaan van een bulk carrier met kolen, afkomstig uit the Isle of Man. Dat wil zeggen: gedurende drie uur heb ik incognito meegelopen met de echte inspecteurs.

Het was slechts een van de 18.000 inspecties die de 27 landen van de Paris MoU jaarlijks laat uitvoeren. Toch gaf het mij een goede indruk van de praktijk. Ik heb gezien hoe de certificaten werden gecontroleerd die door het vlaggenland waren afgegeven. Ook heb ik vervolgens mee geinspecteerd of de papieren ook klopten met de praktijk van het schip. De controle ging van schavotje tot machinekamer. Van stuurhut tot kombuis. Het was een prima schip; geen sprake van aanhouding of penalty.

Mijn waardering voor het vakmanschap van de inspecteurs is groot. En mijn motivatie om te zorgen voor een soepele, optimale naleving van de regels met een effectieve inzet van onze middelen, is alleen maar gegroeid. Zo ben ik groot voorstander van een inspectiesysteem dat gebaseerd is op risicoprofielen. Meer aandacht voor schepen met een slechte track record die gebaseerd is op inspectieresultaten, en minder aandacht voor schepen die het goed doen.

Het New Inspection Regime dat in 2011 is ingevoerd is een goede stap vooruit, maar we moeten steeds blijven evalueren om te kijken of we onze ambities ook waarmaken. Ook ben ik voorstander van een Europees en mondiaal gelijk speelveld. Scheepvaart is per definitie mondiaal. Schepen zouden op dezelfde manier moeten worden beoordeeld. Op dit moment zijn we nog niet zo ver. Als voorbeeld noem ik de nieuwe zwavelnorm van 0,1% die in een deel van de Paris MoU-regio per 1 januari van dit jaar is ingegaan. Een goede maatregel omdat dit schone lucht bevordert.

Het is echter wel van belang dat deze norm op een goede manier wordt gehandhaafd. We moeten voorkomen dat kwaadwillende reders een voordeel kunnen halen uit het niet voldoen aan de maatregel. Dit is typisch een voorbeeld waar harmonisatie van de handhaving voorop zou moeten staan en waar de Paris MoU een grote rol in kan spelen.

Uiteindelijk streven alle 27 aangesloten landen naar hetzelfde: veilige scheepvaart, schone zee en goede werk- en leefomstandigheden voor de bemanning. De inspectieresultaten tonen nut en noodzaak van Port State Control door de Paris MoU overduidelijk aan. In vijftien jaar is het aantal aangehouden schepen gedaald van 9% naar 3%. De schepen zijn aanwijsbaar veiliger en schoner geworden.

Ook Nederland heeft hier alle belang bij. Onze maritieme sector is van groot economisch en maatschappelijk belang. o 90% van het volume van alle Nederlandse im- en export gebeurt over zee. o In de maritieme sector verdienen 224.000 mensen hun brood. De sector levert de Nederlandse economie ruim 21 miljard euro op.

Die positie willen we verstevigen. Daarom heb ik dit jaar een nieuwe maritieme strategie gepresenteerd. Onderdeel van die strategie is een blijvende inzet op internationaal niveau voor een veilige, schone en sterk concurrerende scheepvaart. Goede en geharmoniseerde internationale handhaving is daarbij een belangrijke randvoorwaarde. Daar zijn we ruim 30 jaar geleden gezamenlijk mee begonnen. En daar blijven we ons samen met u voor inzetten.

Ik wens u allen dan ook een hele vruchtbare week! Dank u wel.

Zie ook

* Binnenvaart

Vragen? Bel Informatie Rijksoverheid: 1400

Verantwoordelijk ministerie

* Ministerie van Infrastructuur en Milieu