Veelgestelde vragen over de kwaliteitstoets


20 mei 2015
Vereniging

Veelgestelde vragen over de kwaliteitstoets

Veel info staat ook op de website in het dossier Kwaliteitstoets.

Tijdens de implementatie van de kwaliteitstoets lopen logopedisten met regelmaat tegen vragen aan. Hieronder een aantal veelgestelde vragen met de antwoorden.

In deel 2 van de criteria kwaliteitstoets wordt het gebruik van NVLF richtlijnen getoetst. Welke richtlijnen zijn dit?
In onderdeel 2 wordt bij criterium 2.1 getoetst of gebruik is gemaakt, indien van toepassing, van de NVLF richtlijn Logopedie bij de ziekte van Parkinson (2008).
De NVLF richtlijn stotteren is sinds 31 oktober 2014 van kracht. Bij de evaluatie van de criteria kwaliteitstoets in 2015 wordt gekeken hoe de richtlijn getoetst kan gaan worden. Vanaf 1 juli 2015 zal bekend zijn hoe de richtlijn getoetst gaat worden tijdens een audit.

Welke dossiers worden getoetst bij een verplichte kwaliteitstoets?
Bij een verplichte kwaliteitstoets worden de dossiers tot minimaal zes maanden terug getoetst, gerekend vanaf de datum waarop de audit plaatsvindt.

De NVLF heeft bereikt dat zorgverzekeraars bij een verplichte audit alleen de patientengegevens vanaf 1 januari 2014 in de kwaliteitstoets meegenomen worden. Gegevens die betrekking hebben op de jaren voor 2014 vallen niet onder de verplichte audit. De patientgegevens van behandelingen die
gestart zijn voor 2014 en doorlopen in 2014 vallen wel onder de toets, er wordt dan alleen gekeken naar de gegevens van 2014.

Er worden zowel dossiers getoetst van patienten waarbij de behandeling is afgesloten (20%) als dossiers waarbij de behandeling nog niet is afgerond (80%).
Bij een toets opgelegd door een zorgverzekeraar (Achmea, CZ of Menzis) worden alleen de dossiers van patienten van de betreffende zorgverzekeraar getoetst.

Hoe is de periode van toetsing opgenomen in de overeenkomsten van de zorgverzekeraars?

CZ
Indien de verplichte kwaliteitstoets gebeurt o.b.v. de behandelindex 2014, dan worden voor de toetsing de gegevens over diezelfde periode getoetst. De periode wordt in de selectiebrief door CZ aangegeven.
CZ hanteert voorwaarden m.b.t. achterafcontrole, waarbij op den duur een termijn van 5 jaar kan worden aangehouden. Maar zo lang bestaat de kwaliteitstoets echter nog niet.

Menzis
De dossiers worden minimaal zes maanden terug tot maximaal 1 jaar terug getrokken. De periode wordt in de selectiebrief door Menzis aangegeven.

Achmea
De dossiers worden tot 6 maanden voorafgaand aan de datum van de audit geselecteerd. Dus als de audit gepland is op 1 juli dan gaat het om alle dossiers die lopend en geopend zijn na 1 januari, hierbij kan het gaan om nog lopende of reeds gesloten dossiers.

Sommige verwijzingen komen via email binnen. Zijn deze dan wel geldig voor een audit?
Bij een schriftelijke verwijzing moet de verwijzing bewaard blijven. Indien de verwijzing digitaal (volgens de wettelijke veiligheidsvoorschriften) is verstuurd dan mag de verwijzing wel digitaal bewaard worden. Deze dient getoond te worden tijdens een audit.

Zorgverzekeraars kunnen bij een materiele controle andere eisen stellen. Zie hierover de overeenkomst met de zorgverzekeraar.

Hoe ga ik om met verwijzers die aangeven geen eindverslag wensen te ontvangen?
In het geval van het afsluiten van de behandeling met een voldoende eindresultaat (te weten: de gestelde behandeldoelen zijn behaald) is het advies om in het dossier vast te leggen dat de verwijzer geen eindverslagen wenst te ontvangen (bijv. door de mail te archiveren of een aantekening te
maken van het telefonisch contact met de verwijzer). Verder is het van belang om in het dossier de gegevens voor de evaluatie en afsluiting vast te leggen conform de richtlijn verslaglegging (NVLF, 2009).
In het geval van het afsluiten van de behandeling met een afwijkend eindresultaat (te weten: de behandeldoelen zijn om welke reden dan ook niet behaald) is het advies om wel een eindverslag aan de verwijzer te sturen.
Daarnaast is het advies om het eindverslag naar de huisarts te sturen.

Hoe moet ik omgaan met patienten die niet op een laatste controleafspraak verschijnen?
Uit de audits is naar voren gekomen dat in veel gevallen een dossier nog niet wordt afgesloten na de `laatste behandeling' aangezien er vaak nog een controleafspraak wordt ingepland na bijvoorbeeld drie maanden. Wij raden u aan om tijdens de `laatste behandeling' alvast de testen en/of
vragenlijsten uit te voeren aangezien de controleafspraak regelmatig wordt geannuleerd, omdat de patient geen klachten meer heeft. In dat geval beschikt u wel over de juiste gegevens om de eindevaluatie te kunnen uitvoeren. Tevens adviseren we u om in het laatste dagjournaal te vermelden dat
er sprake is van een controleafspraak.

Meer weten?
Op de website vindt u meer informatie over de kwaliteitstoets en andere veel gestelde vragen. Kijk hiervoor op www.ikbenlogopedist.nl > documentatiecentrum > dossiers > dossier kwaliteitstoets.
U kunt uw vraag ook stellen aan een medewerker van de NVLF via email logopedie@nvlf.nl of telefoon 0348-457070.