'YES!Delft dicht gat tussen startups en grote bedrijven'
Een groep van vijftien 'industry leaders' en verschillende YES!Delft ondernemers hebben maandag op het YES!Delft Network Event de basisprincipes voor betere samenwerking vastgelegd. Het zogenoemde 'Manifest van Delft' werd aangeboden aan startup-ambassadeur Neelie Kroes, die samen met minister-president Mark Rutte en vele anderen het tienjarig jubileum van YES!Delft vierde.
"Het manifest is een startpunt om de cultuurverschillen tussen startups en grote bedrijven te overbruggen", zegt Pieter Guldemond, directeur van YES!Delft. "Grote bedrijven kunnen onneembare vestigingen zijn voor startups. En dat terwijl samenwerking tussen beiden cruciaal is voor innovatie."
Het vaststellen van de principes in het manifest vormde de aanloop naar een grootse viering van tien jaar YES!Delft. "Toen ik tien jaar geleden als staatssecretaris van Onderwijs het eerste gebouw van YES!Delft opende, kende nog bijna niemand het begrip startup", zei de minister-president op het podium. "Nederland is de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot een van de meest ondernemende landen ter wereld. En YES!Delft is een van de "motoren van innovatie."
Jeroen van de Veer (voormalig Shell) Paul Smits (Port of Rotterdam), Jan Hommen (KPMG) en Wim Pasteuning (Fokker) waren enkelen van de aanwezige executives die een enthousiast ja gaven aan het Manifest van Delft want, "de industrie wil en moet ook de komende tien jaar inzetten op innovatie", weten alle aanwezigen. Het gezelschap ziet het manifest als vertrekpunt voor een toekomst waarin succesvol wordt samengewerkt.'Start-up champion'
Dat houdt onder meer in dat elk groot bedrijf idealiter een 'start-up champion' (1) moet aanstellen: een vast aanspreekpunt en ingang voor startups, die ook voldoende vrijheid heeft om het jonge bedrijf verder te helpen. Ook moet er meer rekening worden gehouden met de verschillen tussen startups en grote corporaties (2) - er is bijvoorbeeld behoefte aan kortere betalingstermijnen en meer flexibele afspraken in plaats van dikke contracten. Een startup is meer dan alleen een acquisitietarget (3), het is een bedrijf dat op zoek is naar klanten, pilotprojecten en advies. Grote bedrijven kunnen hier beter op inspelen.
Heldere taal
Daartegenover staat dat startups wel groot moeten denken, maar ook kleine stappen als waardevol moeten beschouwen in hun ontwikkeling (4) - en alle kansen daartoe moeten aangrijpen. Ook moeten ze in heldere taal kunnen uitleggen waarom juist zij een bijzondere innovatie hebben (5). Iets dat Jeroen van der Veer, voormalig ceo van Shell, omschreef als de 'gazellen' onder de startups. "Wij staan open voor bedrijven die er bovenuit steken en ons helder kunnen maken wat er te winnen valt. Daar willen we ons aan committeren."
De vijf principes van het Manifest van Delft
1. Benoem een 'start-up champion' met helder mandaat
2. Omarm en kapitaliseer de verschillen tussen start-ups en grote bedrijven
3. Zie een start-up als meer dan een acquisitietarget
4. Groot denken, klein beginnen: voorwaarden op maat
5. Committeer je aan een 'begrijpelijke gazelle'
10 jaar YES!Delft
In de afgelopen tien jaar werden bij YES!Delft honderden technieken gepatenteerd en meer dan 150 startups versneld met unieke programma's zoals het YES!Delft LaunchLab. YES!Delft bedrijven, zoals Ampelmann, Senz, Eternal Sun en Nerdalize zijn actief in meer dan 80 landen, gezamenlijk goed voor meer dan 1000 arbeidsplaatsen. "We zien een stabiele omzetgroei bij onze startups", zegt Guldemond. "Jaarlijks verdubbelt die omzet vrijwel, tot een gezamenlijke 100 miljoen euro in 2015."
Mooie resultaten, maar ook een aansporing om verder te gaan, want de wereldwijde concurrentie zal alleen maar toenemen. Ook de komende jaren wil YES!Delft haar netwerk versterken en meer bedrijven versnellen en aantrekken. Met een tweede gebouw in 2016 heeft YES!Delft alvast "de hoogste concentratie van schaalbare startups met impact per vierkante kilometer in Europa", weet ook de minister-president. "Meer focus op specifiek technisch-wetenschappelijk onderzoek", zal Nederland volgens Neelie Kroes bovendien verder op de kaart zetten.