Speech van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Wilma Mansveld, bij de opening van busstation Schiphol-Noord

Toespraak | 18-05-2015

Speech van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Wilma Mansveld, bij de opening van busstation Schiphol-Noord, 18 mei 2015

Dames en heren,

In 1858 maakte de schrijver Johannes Terwen een rondreis door Nederland om van alle belangrijke steden en dorpen een plaatsbeschrijving te maken. Zo ook van de Haarlemmermeer. Ik citeer: "De polder [...] wordt mede door een kruisvaart en een rijweg doorsneden. Nog in 1531 bestond deze gevaarlijke waterplas uit vier kleine meren, die zich naderhand door de stormen verenigden en geheel Holland in gevaar brachten. Eindelijk besloot de regering in 1839 tot de droogmaking van het verslindende meer. [...] In 1852 kon men de droogmaking als voltooid beschouwen, zoo dat in 1853 de eerste 3000 bunders voor een hoge prijs verkocht werden. Na die tijd ontstond aldaar de gemeente Haarlemmermeer."

En zo was het. In 1852 pompten drie gemalen in drie jaar en drie maanden al het water de Ringvaart in. Het meer dat beter bekendstond als `de waterwolf' was getemd. Leiden en Amsterdam werden niet langer bedreigd. Het duurde overigens nog wel even voordat het leven hier goed op gang op kwam. Pas na 1945 kwam de bloei. Wegen werden aangelegd, industrieparken gebouwd en in 1916 begon het toenmalige ministerie van Oorlog met de bouw van `Vliegweide Schiphol'. Het is goed om soms even stil te staan en terug te kijken. Maar wie niet wil struikelen, moet voor hij verder loopt de blik weer naar voren richten. Want we moeten vooruit. Dat kan alleen als we kennis en ervaring uit het verleden met plannen en ambities voor morgen. Daar zijn we in Nederland goed in. Kijk maar naar onze infrastructuur. En kijk maar om u heen, hier in de Haarlemmermeer: midden in de Randstad en toch dichtbij het groen. Een plek waar mensen vanaf de jaren zeventig steeds vaker naartoe trokken. En een plek waar internationale bedrijven zich graag vestigen. Dat laatste is natuurlijk vooral te danken aan Schiphol. Op deze mainport zijn nu 500 bedrijven actief. Die samen zorgen voor 64.000 banen. Het is Europa's favoriete luchthaven.

En toch ontbrak hier - op het kruispunt tussen Haarlem, Badhoevedorp, Schiphol, Amsterdam-Zuid en Amstelveen - nog een goed openbaar-vervoerknooppunt. Een plek voor hoogwaardig openbaar vervoer, met betrouwbare, snelle en regelmatig rijdende bussen. En: met voldoende capaciteit om toekomstige groei op te vangen. Vanaf vandaag is die verbinding er. Ons doel is buspassagiers snel, comfortabel en veilig te vervoeren tussen deze plaatsen.

Een lijn gaat vanaf Haarlem via Badhoevedorp, busstation Schiphol-Noord en Amstelveen naar kantoorgebied Amsterdam-Zuidoost, de andere van Haarlem naar de Amsterdamse Zuidas. Het zuiden van de regio en de mainport Schiphol hebben er met dit nieuwe busstation een belangrijk OV-knooppunt bij. En het feit dat hiervoor een oude vliegtuighangar wordt gebruikt, is natuurlijk een perfecte verwijzing naar de relatie tussen Schiphol en de regio.

Maar hoe mooi deze hangar ook is, de echte verbetering zit hem in het streven naar een hoger rapportcijfer van de reiziger. Die wil een veilige, betrouwbare en voorspelbare reis van deur tot deur, altijd en overal. En voor Schiphol in het bijzonder: want een vliegtuig wacht niet. Het OV moet zo aantrekkelijk mogelijk zijn, of je nu naar je werk gaat of in het weekend uitstapjes maakt. Dat geldt zeker voor de verbindingen van en naar Schiphol - want we willen Europa's favoriete luchthaven blijven. Dat betekent dat iedereen hier streeft naar meer kwaliteit en comfort: 1) naar de best mogelijke verbindingen en aansluitingen, 2) naar een hoge frequentie van bussen, 3) naar genoeg plek, 4) en genoeg comfort, 5) naar uitnodigende en comfortabele stations, dus ook inclusief goede faciliteiten en toegang voor mensen met een beperking, en 6) naar actuele reisinformatie, altijd en overal.

Dames en heren, ter afsluiting wil ik even terug naar het verleden: naar het jaar 1926. Toen namen enkele rijke Amsterdammers het initiatief om volkstuintjes in de buurt van Sloten te realiseren. In de notulen van een besloten raadsvergadering van de gemeente Haarlemmermeer staat daarover het volgende: "Gezien de grote liefhebberij voor volkstuintjes wordt een grote toeloop van gegadigden verwacht [...]. De Badhoevebuurt zal weldra voor vele Amsterdammers zeer gunstig gelegen zijn; voor 10 cent zal men per autobus in ongeveer een half uur het Leidseplein kunnen bereiken". Die busreis duurt nu nog altijd een half uur, maar 10 cent voor een buskaartje is echt verleden tijd. Ik zeg dat niet als kritiek op uw harde werk. Ik zeg het omdat we allemaal scherp voor ogen moeten houden wat het doel van ons werk is. Waarmee verleiden we de reiziger in 2015? Die vraag moeten we ons namelijk elke dag stellen. Want elke dag is een kans om de betrouwbaarheid van ons OV opnieuw te bewijzen. Vandaag dus ook. We openen een busstation in een prachtige hangar. Een mooi middel om een belangrijk maatschappelijk doel te verwezenlijken: een snelle, veilige, comfortabele reis van deur tot deur. Mijn stelregel is: een goed OV is een betrouwbaar OV. Dat weet u als geen ander. Het is goed dat de Stadsregio Amsterdam, provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, Schiphol en de gemeenten Haarlemmermeer, Haarlem en Amstelveen intensief samenwerken aan een Hoogwaardig OV. U stelt daarbij de reiziger centraal en dat is winst voor ons allemaal.

Dank u wel.

Zie ook

* Openbaar vervoer (ov)

Vragen? Bel Informatie Rijksoverheid: 1400

Verantwoordelijk ministerie

* Ministerie van Infrastructuur en Milieu