Lesmethode Gelijk = Gelijk wint LHBT-Innovatie Prijs 2015

Baanbrekend antidiscriminatieprogramma voor basisscholen sleept homo-emancipatieprijs in de wacht

Nieuwsbericht | 18-05-2015

Het baanbrekende antidiscriminatieprogramma Gelijk = Gelijk van Diversion is zondagmiddag 17 mei bekroond met de LHBT- Innovatieprijs 2015. Minister Jet Bussemaker (Onderwijs) reikte vanmiddag in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de prijs uit voor het meest baanbrekende initiatief op homo-emancipatiegebied. Het lesprogramma laat joodse, islamitische en homoseksuele jongeren als drietal voor de klas staan. Aan de hand van persoonlijke verhalen geven ze basisschoolleerlingen les over discriminatie. De prijs wordt eens in de twee jaar uitgereikt aan een persoon, groep of instelling die een fundamentele bijdrage heeft geleverd aan de verbetering van de positie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele mannen en vrouwen en transgender personen. De winnaar van de staatsprijs ontvangt een geldbedrag van duizend euro en een kunstwerk.

De bijzondere lesmethode Gelijk = Gelijk' is speciaal ontwikkeld voor basisscholen en leert kinderen vooroordelen en feiten te onderscheiden. Joodse, islamitische en homoseksuele jongeren vertellen als rolmodellen over zichzelf en delen hun persoonlijke ervaringen in de klas met de leerlingen. Want hoe was het om aan je ouders te vertellen dat je homoseksueel bent? Of hoe voelt het als je niet wordt geaccepteerd omdat je een keppeltje of hoofddoek draagt? Wat doet het met je als je gepest of gediscrimineerd wordt? Door samen les te geven worden aanwezige spanningen en vooroordelen in de klas en in de samenleving op een spraakmakende manier besproken. Dit maakt het voor leerlingen ook makkelijker om zich bewust te worden van hun eigen vooroordelen.

Rolmodellen houden kinderen spiegel voor

Volgens de jury, die bestaat uit Barbara Barend (voorzitter), Saskia Keuzenkamp, Monique Samuel, Johan Kenkhuis en Winfried Baijens, laat Gelijk = Gelijk kinderen op jonge leeftijd al nadenken over vooroordelen en discriminatie. Het is volgens de jury belangrijk dat kinderen beseffen dat het oke is als iemand afwijkt van de norm. Door Gelijk = Gelijk leren kinderen daarmee om te gaan. Ook is de jury te spreken over de inzet van de rolmodellen, die opgroeiende kinderen een spiegel voor houden in hun ideeenvorming.

Meer aandacht voor discriminatie op Lerarenopleiding

Minister Bussemaker wil dat er op de lerarenopleidingen meer aandacht komt voor het voorkomen van discriminatie en de houding van veel jongeren ten opzichte van homoseksualiteit, zo onderstreepte ze in haar toespraak tijdens de uitreiking. "Het is belangrijk dat zowel leerlingen als leraren zich veilig en gerespecteerd voelen op hun school, ongeacht hun afkomst, seksuele voorkeur of religie. Dat kan alleen als scholen continue aandacht hebben voor het tegengaan van discriminatie, en kinderen leren respect te hebben voor mensen die anders zijn. We moeten onze aankomend docenten in hun opleiding daarom nog beter voorbereiden op het signaleren en voorkomen van discriminatie of ander grensoverschrijdend gedrag in de klas. En hen op weg helpen om thema's als homoseksualiteit op effectieve wijze bespreekbaar te maken in hun klas," aldus de bewindsvrouw.

International Day Against Homophobia

De uitreiking viel samen met IDAHO (International Day Against Homophobia, Transphobia and Biphobia). Afgelopen week ging namen in het kader van #IDAHOnl zo'n 24 organisaties deel aan een estafette aan activiteiten om gezamenlijk een vuist te maken tegen homofobie in Nederland. Onder hen waren sportkoepels zoals de voetbalbond KNVB en NOC-NSF, politie, ouderenbonden, verschillende gemeenten en vakbonden als CNV en AOB.

De LHBT- Innovatieprijs werd voor de derde keer uitgereikt. Chris Belloni (maker van de veelbesproken film `I Am Gay and Muslim' en initiatiefnemer van de Marokkaanse boot tijdens de Canal Pride 2014) en The Genderbread Kit (een lesprogramma in het voortgezet onderwijs) waren ook genomineerd voor de prijs. In 2013 mocht de van oorsprong Turkse Doene Fil de prijs in ontvangst nemen.