Hoe hoog moet de betaalmuur?


NRC wordt strikter dan de Volkskrant
Ik ben fan

Volkskrant.nl staat sinds een half jaar achter een `zachte' betaalmuur. Je betaalt voor de verdiepende artikelen, maar nieuws blijft. NRC.nl krijgt daarentegen een metered model met een limiet aan gratis stukken, inclusief het nieuws. De vraag rijst waarom deze vergelijkbare kranten
verschillende keuzes maken. "Het is grotendeels gokken."

Door: Menno van den Bos

* Tag personen
[USEMAP]

Illustratie: Bas Kohler

Een half jaar geleden veranderde de opzet van Volkskrant.nl. Verdiepende stukken zoals analyses en interviews kregen het label `plus' en kosten elf euro per maand of drie euro per week om te lezen. Alle nieuwsartikelen bleven onbeperkt gratis. Zowel het nieuws als plus-artikelen komen deels
uit de krant en deels van de webredactie.

Chef van Volkskrant.nl Michiel van der Geest: "Door het nieuws gratis te houden willen we de kritische online massa bij ons houden. Die proberen we vervolgens richting de betaalde stukken te bewegen. We linken in gratis artikelen bijvoorbeeld naar gerelateerde plus-stukken. En af en toe
plaatsen we er een gratis, als lokkertje. Ook kun je een aantal plus-stukken die op sociale media gedeeld worden gratis lezen."

De gedachte is dat lezers die de gratis stukken waarderen uiteindelijk gaan betalen voor volledige toegang. Van der Geest ziet dat de eerste tekenen positief zijn. "De bezoekcijfers stijgen, net als het aantal abonnees, en dat zou best eens met de nieuwe site te maken kunnen hebben. Al heb ik
er natuurlijk belang bij om dat te denken."

Hogere muur

Ondertussen maakt NRC zich op om de betaalmuur hoger op te trekken. Peter Vandermeersch kondigde onlangs een metered model aan. De eerste twaalf `a vijftien artikelen op NRC.nl worden gratis, noodzakelijk om aanloop te genereren. Maar daarna ontkomt de bezoeker niet aan het trekken van de
beurs - ook voor de nieuwsartikelen.

Volgens chef van NRC.nl Wieland van Dijk geeft dit rust en overzicht. "NRC wil al haar journalistiek graag online beschikbaar maken, maar niet weggeven. Dit betekent met onze huidige site dat redacteuren zich moeten gaan bezighouden met economische logica: wat plaats je gratis en wat plaats je
betaald? Is het verantwoord om een prachtige reportage waar dagen werk in zit weg te geven? Onze nieuwe metered model bevrijdt mij als journalist van die afweging. Alles staat straks online, maar kost ook iets. Dat schept tevens duidelijkheid voor de lezer."

De vraag blijft waarom NRC en de Volkskrant verschillende keuzes maken. Duidelijk is dat er inzake betaalmuren een waaier aan voors en tegens is. Empirische informatie is ook al niet eenduidig: talloze media hebben de laatste jaren betaalmuren opgetrokken (van The New York Times tot het Friese
Waldnet), maar de resultaten zijn zo uiteenlopend dat ze nauwelijks houvast bieden.

Van der Geest (Volkskrant.nl): "Het is bijna niet van tevoren te zeggen wat de juiste keuze is. Wij kiezen voor deze strategie, NRC gaat iets anders doen. Misschien zegt NRC na een paar maanden wel: we moeten toch iets anders proberen." Van Dijk (NRC.nl) sluit zich bij zijn collega aan. "Als
er een blauwdruk was om printmedia een online toekomst te geven had iedereen die al overgenomen."

Desondanks lijkt het verschil in strategie deels verklaarbaar. NRC.nl plaatst minder nieuwsartikelen, maar voegt wel steevast duiding en context toe. Die aanpak maakt het voor NRC.nl logischer om ook het nieuws af te sluiten dan voor het bredere Volkskrant.nl. Van Dijk: "Wij denken dat onze
vaste bezoekers de insteek van NRC.nl inmiddels zo waarderen dat ze ervoor willen betalen. Om die kans te verhogen willen we nog onderscheidender worden dan we al zijn."

Onderscheiden

Het woord `onderscheidend' valt vaak als het gaat om betalen voor digitale journalistiek. Online-only platforms zoals De Correspondent en Jalta scoren met een eigengereide insteek. Ook online kiosken stomen op: verkopen in feite `papieren artikelen', die zich per definitie onderscheiden van
gratis online content.

Maar het fundament onder betaalmuren blijft broos. Scherpe monitoring is daarom belangrijk, zegt Van der Geest. "We zitten niet stil en zoeken continu naar de ideale verhouding tussen gratis en betaalde stukken. We blijven eraan werken en experimenteren."

Ook NRC.nl blijft experimenteren, ook in journalistiek opzicht. Van Dijk: "Een goede betaalde site geeft meer ruimte voor experimenteren met vormen. Vroeger keek je 's ochtends of er nog iets was voor pagina 5. Straks kan elke NRC-journalist voor zijn verhaal online een productie op maat
krijgen."

Bijdragen

[IMG]Pieter Rebel, [IMG]Casper Wolfert