Schagen wil betere dienstverlening ondanks bezuinigingen op personeel
Een betere dienstverlening tegen lagere kosten. Dat is wat het college van de gemeente Schagen met het plan `Bewegen naar de klant' wil bereiken. Centraal in het plan staan het verbeteren van de werkprocessen, een klantgerichte organisatie en het flexibel door de hele organisatie kunnen
inzetten van medewerkers.
Burgemeester Van Kampen hierover: "We willen onze dienstverlening verbeteren in een tijd waarin we flink moeten bezuinigen. Als college hebben we gekeken hoe we met minder geld en minder mensen, toch onze dienstverlening zo klantgericht en goed mogelijk kunnen inrichten. Met `Bewegen naar de
klant' werken we toe naar uiterlijk in 2018 een jaarlijkse bezuiniging van EUR 1,5 miljoen op onze ambtelijke organisatie en kunnen we toch onze dienstverlening verbeteren."
De komende jaren gaan veel medewerkers met pensioen. Door opleidingen en omscholing kunnen de anderen deze taken overnemen. We noemen dit intern `in beweging komen', waarbij medewerkers op meerdere plekken in de organisatie aan het werk kunnen. Voor dit programma zetten wij reguliere
opleidingsbudgetten in. Daarnaast wordt de gemeenteraad gevraagd om geld uit de frictiereserve beschikbaar te stellen. Deze reserve is een extra budget uit het gemeentefonds van het Rijk, dat is bedoeld voor fusiegemeenten om een nieuwe werkorganisatie op te bouwen. Er is berekend dat hiervoor
tot en met 2017 jaarlijks EUR 400.000,- nodig is, waarbij de gemeenteraad ieder jaar de resultaten krijgt gepresenteerd en wordt gevraagd om het bedrag van het komende jaar beschikbaar te stellen.