NL-Alert zendt op 1 juni landelijk een controlebericht uit
Publicatiedatum: maandag, 18 mei 2015
Op maandag 1 juni rond 12.00 uur wordt het NL-Alert controlebericht in heel Nederland uitgezonden. Aan de hand van dit controlebericht kunnen ook mensen in gemeente Westland nagaan of hun mobiel juist is ingesteld om NL-Alert te ontvangen. In het bericht is duidelijk aangegeven dat het om een
controlebericht gaat en dat u niets hoeft te doen.
Waarom NL-Alert?
Stel, er dreigt een noodsituatie zoals een grote brand, een overstroming of noodweer. Met NL-Alert kunt u door een tekstbericht op uw mobiel direct worden geinformeerd. Wel zo makkelijk, want de meeste mensen hebben altijd een mobiel bij zich. Als u in het rampgebied bent, kunt u een
tekstbericht ontvangen. Hierin staat precies wat er aan de hand is en wat u op dat moment het beste kunt doen. Bijvoorbeeld in welke richting u het gebied moet verlaten. Met NL-Alert worden meer mensen bereikt en beter geinformeerd tijdens een noodsituatie.
Hoe werkt NL-Alert?
Vanuit de meldkamer van de hulpdiensten wordt een tekstbericht over een (dreigende) noodsituatie uitgezonden naar alle mobiele telefoons in de directe omgeving. De berichten zijn geen sms-berichten, maar zogenaamde cell broadcastberichten, vergelijkbaar met een radiosignaal. Daardoor werkt
NL-Alert ook als het netwerk overbelast is. NL-Alert is volledig anoniem en helemaal gratis.
Wat is het NL-Alert controlebericht?
Als u het NL-Alert controlebericht ontvangt is uw mobiel juist ingesteld om NL-Alert te ontvangen. In het bericht is duidelijk aangegeven dat het om een controlebericht gaat en dat u niets hoeft te doen. Dankzij het controlebericht kunt u zelf ervaren welk signaal uw mobiele telefoon geeft als
u een NL-Alert ontvangt en hoe het bericht eruit ziet.
Hoe stel ik mijn mobiel in voor NL-Alert?
Steeds meer mobiele telefoons zijn automatisch ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Op sommige toestellen moet u dit zelf doen. Ga nu naar www.nl-alert.nl en stel uw mobiel in.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------