15 mei 2015: Brahms & Sjostakovitsj vanuit het MCO
NB
Vrijdag van Vredenburg van 15 mei verplaatst naar Muziekcentrum van de Omroep Hilversum
Wegens dringende onvoorziene werkzaamheden in de Grote Zaal van TivoliVredenburg brengen het Radio Filharmonisch Orkest & Groot Omroepkoor dit concert niet in TivoliVredenburg ten gehore, maar in het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum. Wij nodigen u uit in de studio's op Heuvellaan 33 te Hilversum. Deze uitzonderlijke situatie biedt u de gelegenheid tot een bijzonder kijkje in de keuken van het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor.
Persbericht
Licht op Brahms en Sjostakovitsj
serie Muzikale Meesterwerken / TROS Vocaal
vrijdag 15 mei 2015, 20.15 uur MCO Hilversum (Studio 5)
inleiding in Studio 1 om 19.30 uur: Kees Wisse
Radio Filharmonisch Orkest & Groot Omroepkoor o.l.v. Robert Trevino Gijs Leenaars, koordirigent
Meredith Arwady, alt
Johannes Brahms: Altrapsodie, Schiksalslied, Nänie
Dmitri Sjostakovitsj: Symfonie nr.6
In dit concert van De Vrijdag van Vredenburg wijden het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van de jonge Amerikaanse dirigent Robert Trevino zich aan zeer uiteenlopende muziek van Johannes Brahms en Dmitri Sjostakovitsj. Allereerst is er de weemoedige Altrapsodie die Brahms in 1869 componeerde als huwelijksgeschenk voor Julie Schumann, de dochter van zijn goede vrienden Clara en Robert Schumann. Het is een meeslepend werk voor alt en orkest op teksten van Goethe. Maar tegen het eind laten ook de heren van het Groot Omroepkoor zich horen, wanneer de aanvankelijke droefheid plaatsmaakt voor hoop en troost. De altpartij wordt gezongen door de Amerikaanse alt Meredith Arwady.
Ook in het indrukwekkende Schicksalslied opus 54 voor gemengd koor naar een tekst van Friedrich Hölderlin bungelt de eenzame mens aan de draden van het noodlot. Het begin schildert de serene rust van de goden. Maar daarop volgt het beeld van de tragische mens die een dergelijke vrijheid niet gegund is. Nänie is een klaaglied over de onvermijdelijkheid van de dood. Brahms componeerde dit werk voor koor en orkest als eerbetoon aan een overleden vriend.
Na de pauze komt de Zesde symfonie van Dmitri Sjostakovitsj tot klinken. Oorspronkelijk had Sjostakovitsj in dit werk ook een koor voorzien. Na de zeer succesvolle première van de Vijfde, had hij voor zijn volgende symfonie een groots opgezet werk voor ogen, een ode aan Lenin. Maar de Zesde symfonie werd geen monumentaal werk voor koor, solisten en orkest, maar een vrij korte instrumentale symfonie met slechts drie delen. Daarbij is het eerste, langzame deel langer dan het scherzo en de finale samen. Over de finale was Sjostakovitsj erg tevreden. ‘Zelfs mijn grootste criticus zal er geen fout in kunnen ontdekken’, aldus de componist.
Noot voor redacties:Informatie voor de redactie
Deze Vrijdag van Vredenburg wordt rechtstreeks uitgezonden door de AVROTROS op NPO Radio 4 en is terug te luisteren via www.radio4.nl
De Vrijdag van Vredenburg is een productie van AVROTROS, Stichting Omroep Muziek (SOM), TivoliVredenburg en NPO Radio 4, met hoofdbespelers het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor.