Regioregie voorkomt dat wegwerkzaamheden bijten met renovatie Velsertunnel
13-05-2015
Vervangen van twee bruggen bij Krommenie (N203) en het aanpassen van de Velsertraverse. Het zijn werkzaamheden die bewust naar voren zijn gehaald om ervoor te zorgen dat zij niet bijten met de renovatie van de Velsertunnel in 2016. Onder de noemer Regioregie maken Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Holland en andere wegbeheerders hier ruim van tevoren afspraken over.
`We willen koste wat het kost voorkomen dat weggebruikers te maken krijgen met allerlei werkzaamheden die tegelijk in de regio plaatsvinden', zegt David Rus, die namens de provincie als voorzitter van Regiegroep Haarlem IJmond alle werkzaamheden in de regio Haarlem-IJmond overziet. Vier keer per jaar komen de samenwerkende wegbeheerders - gemeentes, hoogheemraadschap, provincie en Rijkswaterstaat - bijeen om de klokken gelijk te zetten. Daar zijn ook de nood- en hulpdiensten en het openbaar vervoer bij betrokken.
Impact
Afstemmen van alle wegwerkzaamheden lijkt nog het meest op het leggen van een puzzel, zegt Rus. `Wat komt eraan, welke impact heeft het? De ene keer kiezen we ervoor om werkzaamheden eerder uit te voeren, bij minder urgente klussen schuiven we het werk juist naar achter. En soms is het voordelig om werkzaamheden gelijktijdig uit te voeren. Zo zorgen we ervoor dat we de weggebruiker niet onnodig in de weg zitten.'
Velsertunnel
De renovatie van de Velsertunnel stelde de wegbeheerders in de omgeving van de Velsertunnel voor een fikse uitdaging, omdat vanaf het begin duidelijk was dat regionale wegen in Noord-Holland hard nodig zijn om het extra verkeer op te kunnen vangen. `Normaal gesproken kan Rijkswaterstaat het meeste verkeer omleiden over de eigen rijkswegen', zegt Rus. `Maar bij de renovatie van de Velsertunnel hebben we het onderliggende wegennet ook nodig.'
Velsertraverse en bruggen Krommenie
De impact van de tunnelsluiting leidde ertoe dat de provincie twee projecten versneld uitvoert: de aanleg van de Velsertraverse (de aansluiting van de N197 met de A22) en de gedeeltelijke vervanging van twee bruggen bij Krommenie (N203). Beide projecten konden niet wachten, maar mogen ook niet samenvallen met de sluiting van de Velsertunnel. Gevolg is dat de provincie voor beide projecten werkt met een strakke planning: voor de Velsertunnel dicht gaat, moeten ze klaar zijn.
Kleiner onderhoud
Overigens is het niet zo dat alle wegwerkzaamheden in de regio zijn bevroren: een aantal kleinere onderhoudsprojecten, zoals weekendwerk op de Westelijke Randweg in Haarlem, kan wel doorgaan als de Velsertunnel dicht is. Rus: `We onderzoeken van te voren welke impact werkzaamheden hebben. Is er geen sprake van extra hinder, dan kan het werk gewoon doorgaan.'