GfK: Omzetstijging van 12% voor markt van muziek, films en games

Resultaten eerste kwartaal 2015 GfK Retail Reports

De totale omzet van muziek, films en games (excl. hardware) eindigt het eerste kwartaal circa 12% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De boekenmarkt haalde 4,5% meer omzet. De elektronica-markt in zijn totaliteit, steeg met 3% ten opzichte van Q1 2014; met een uitschieter voor de audio-hifi die een omzetstijging van 21,3% liet zien. De markt voor toerisme ging licht positief van start. IT, Foto, Fashion en Doe Het Zelf vertoonden geen groei. Dit blijkt uit de Q1 rapportage van GfK Retail Reports.

Entertainment: digitale content groeit

De plus van 12% entertainment content wordt veroorzaakt door de groei in digitale producten. De groei van video-on-demand met een verwachte omzetstijging van 25% zorgt voor een schril contrast met de fysieke markt die flink daalt. Niet alleen de digitale content groeit, ook de games hardware laat een stijging zien. In de eerste drie maanden zijn 30% meer home consoles verkocht dan vorig jaar. Ook is er een kleine stijging te zien voor de portable consoles.

Boeken: non-fictie en kinderboeken populair

In het eerste kwartaal is 105 miljoen euro omzet behaald met algemene boeken, 4,5% meer dan in dezelfde periode in 2014. Deze markt die zich in de loop van 2014 stabiliseerde, lijkt zich nu te herstellen. In totaal gingen er in het eerste kwartaal 8,2 miljoen papieren A-boeken over de toonbank: dat is 5,6 procent meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Non-fictie informatief was de absolute uitblinker in het eerste kwartaal met een stijging van maar liefst 15,1%. Ook de kinderboeken hebben het zeer goed gedaan met een stijging van 9,1%.

Consumenten Elektronica: audio- hifi markt blijft groeien

In het eerste kwartaal van 2015 kwam de totale omzet van consumenten elektronica producten uit op 378 miljoen Euro. Dit is een stijging van 3% in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar. Deze ontwikkeling is naast TV vooral toe te schrijven aan het segment audio- hifi. Dit segment, bestaande uit Audio Home Systemen, Tuners/Amplifiers/Receivers en Loudspeakers, is goed voor een omzetgroei van 21,3% ten opzichte van Q1 2014. Nieuwe technologische ontwikkelingen van deze producten zoals streaming functionaliteit, zorgen voor vervangingsaankopen in de audio markt. De verkoop van Digitale Radio DAB+ blijft ook groeien.

Toerisme: reisbranche start 2015 met lichte groei

2015 ging licht positief van start, het totaal aantal passagiers dat in het eerste kwartaal van 2015 een reis boekte groeide met 0,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bijna 85% van alle boekingen die gemaakt zijn in het eerste kwartaal betrof een boeking met een vertrek in het zomerseizoen. Eind maart stegen de boekingen voor de meivakantie met 0,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit wordt mede veroorzaakt door een verschuiving in de adviesdatum van de meivakantie. De top 3 bestemmingen voor deze periode bestaat uit Turkije, Spanje en Griekenland.

IT, Foto, Fashion en Doe Het Zelf: markten in mineur

De sterkste omzetdaling sinds tijden, zo'n 9,2%, vindt plaats bij IT en Office producten. Het verlies wordt het sterkst veroorzaakt door het wegblijven van omzet bij tablets en desktop computers. Vooral de verkopen van computers via de traditionele winkels bleven uit, terwijl de omzet op internet bleef stijgen. Ook de Fotomarkt realiseerde opnieuw 9,3% minder omzet ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2014. De Fashion-markt boekte 2,4% minder omzet dan in het eerste kwartaal van 2014. Met name de verkoop in maart viel tegen door het slechte weer. Ook de Doe Het Zelf markt had hier last van: de verkoop van productgroepen zoals tuin- en exterieurverf bleef achter, en liet een daling zien van 1,9%.

EINDE PERSBERICHT