Startup Komparu komt met objectieve vergelijkingssoftware


Amsterdam, 20150513 -- De Amsterdamse startup Komparu komt met onafhankelijke vergelijkingssoftware op de markt. Met dit software- en datapakket garandeert Komparu een objectief advies voor de consument. Vandaag lanceert de startup de nieuwe software.

Met de nieuwe software kunnen websites de data niet meer manipuleren om bijvoorbeeld een betere vergoeding te ontvangen. Door deze werkwijze liep de vergelijkingswereld een behoorlijke deuk in het imago op en werden vergelijkingssites steeds vaker als onbetrouwbaar gezien. Hoog tijd voor een frisse wind, vonden oprichters Roeland Werring, Chris Bakker en Bart van Raak. Met een sterk IT-team ontwikkelden zij software die wordt gecombineerd met accurate data van dataleveranciers als Telecombinatie, Overstappen.nl, MoneyView, Rolls en Zorgweb. Het software-data pakket bieden zij als SaaS-oplossing aan met een focus op finance, telecom, energie en travel. Op dit moment draait het pakket onder andere bij Tweakers, Sanoma en Sony.

Serverruimte van Google

De oprichters zagen letterlijk een gat in de markt. ‘Google heeft goede software, maar vergelijkt niet en lokale partijen werken voornamelijk met zelf ontwikkelde houtje-touwtje oplossingen. Met één gestandaardiseerde oplossing voor verscheidene branches willen we niet alleen Nederland veroveren, maar ook internationaal uitbreiden. De software is er klaar voor en Google heeft ons serverruimte op hun Google Cloud Platform gegeven ter waarde van 100.000 euro, omdat ze geloven in onze visie en aanpak’, vertelt CEO Roeland Werring. De kans op snelle groei wordt nog groter nu de AFM afgelopen vrijdag nieuwe regels omtrent vergelijken naar buiten bracht. Een van de conclusies is dat gebruikers van de software van Komparu geen aparte bemiddelingsvergunning meer nodig hebben. Zo wordt het een stuk eenvoudiger en sneller om Komparu in gebruik te nemen.

Ex-Zanox CEO Thomas Joosten stapt in

Niet alleen de oprichters zien een gat in de markt. Ook Thomas Joosten, oprichter van M4N en later CEO van Zanox wereldwijd, ziet kansen en stapt in als investeerder en adviseur. ‘Komparu doet precies wat ik ook met M4N en Zanox beoogde: de consument helpen bij het vinden van het juiste product. In het geval van Komparu gaat het vooral om complexe, dure en vaak toch low interest producten. De software-data combinatie is erg slim gebouwd. Door big data te integreren met artificial intelligence biedt Komparu een sterke analyse tool en kan het aanbod perfect op de wensen van de consument worden afgestemd. Daarnaast ken ik het team goed en weet ik dat ze ontzettend veel in hun mars hebben.’ 

Hoe werkt het?

De software van Komparu kan met een druk op de knop geïnstalleerd worden op iedere website. Website beheerders kunnen naar eigen wens de look en feel van de vergelijkingsmodule aanpassen zodat het past bij hun website. Komparu verstrekt de software en data via een SaaS-model. Alle data wordt opgeslagen zodat Komparu gedrag van gebruikers kan analyseren en de customer journey in de breedte kan optimaliseren. Daarnaast heeft de beheerder met het dashboard continu inzicht in traffic, gedrag, conversie en aankopen.

Over Komparu

Komparu heeft tot doel consumenten te helpen bij het vinden van het juiste product voor de juiste prijs. Door het leveren van onafhankelijke vergelijkingssoftware en –data garandeert Komparu een objectief en betrouwbaar zoekresultaat. Klanten van Komparu lopen uiteen van publishing houses, tot vergelijkingswebsites en onderwerp specifieke websites. Komparu specialiseert zich in finance, telecom, energie en travel en levert de data en software als SaaS-oplossing. Kijk voor meer informatie op www.Komparu.com