Nederlanders vinden eigen ontwikkeling steeds belangrijker
Helft van de Nederlandse cursisten leert online
Eindhoven, 12 mei 2015 - Meer en meer mensen volgen werkgerelateerde online trainingen of zijn van plan op korte termijn ermee te beginnen. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim duizend Nederlanders. 87% vindt leren in het algemeen (zeer) belangrijk. Van alle respondenten die het afgelopen jaar een werkgerelateerde training volgden, deed de helft dat online.
In opdracht van GoodHabitz onderzoekt Markteffect jaarlijks het leergedrag en de leerbehoeftes van Nederlanders. Bij een groeiend aantal Nederlanders staat persoonlijke ontwikkeling hoog op de agenda: in 2014 vond 80% leren in het algemeen (zeer) belangrijk, dit jaar is dat 87%. Respondenten werd eveneens gevraagd waarom ze willen leren. De motivatie is opmerkelijk: kennis opdoen (75%) en het ontwikkelen van vaardigheden (71%) worden belangrijker gevonden dan carriere maken (17%).
Wet werk en zekerheid
Op 1 juli 2015 treedt de tweede fase van de 'Wet werk en zekerheid' in werking - een wet die werkgevers verplicht om hun werknemers te scholen. "Een goede werkgever schoolt niet alleen puur vaktechnisch", vindt Maarten Franken, directeur van GoodHabitz. "Door algemene persoonlijke ontwikkeling te stimuleren, bied je medewerkers leermogelijkheden waar ze de rest van hun totale carriere van profiteren." Opvallend is dat slechts 27% van de respondenten het afgelopen jaar daadwerkelijk een werkgerelateerde training gevolgd heeft. "Een belangrijke rol is hierin weggelegd voor leidinggevenden", stelt Franken. "Het onderzoek wijst namelijk eveneens uit dat 84% van de respondenten een training (zeer) waarschijnlijk volgt wanneer die door de leidinggevende wordt aanbevolen."
Online leren in de lift
Ook werd onderzocht op welke manier Nederlandse werknemers het liefst geschoold worden. Klassikaal leren is steeds minder in trek, terwijl online leren wint aan populariteit. Van alle respondenten die het afgelopen jaar een werkgerelateerde training volgden, deed exact 50% dat al online. Maarten Franken, directeur van GoodHabitz: "Online leren is bezig aan een indrukwekkende opmars en krijgt een steeds dominantere positie in het totale opleidingsaanbod. Uit de resultaten blijkt dat Nederlanders in de toekomst vooral gecombineerd willen leren: in de praktijk, via blended learning en online."