Budget Burgerkracht biedt kansen in de wijk
12 mei 2015
Nieuwe manier van werken is stimulans voor leefbaarheid en zelfredzaamheid
De gemeente Enschede wil meer ruimte geven aan inwoners en professionals voor het versterken van de zelf- en samenredzaamheid en verbetering van de leefomgeving in de wijken via het Budget Burgerkracht. Hoe ze deze nieuwe en flexibeler manier van (samen)werken wil in- en uitvoeren is
vastgelegd in het welzijnsimplementatieplan voor de stadsdelen. Het college legt dit plan op 18 mei voor aan de stedelijke commissie.
Budget Burgerkracht
Op 21 oktober 2014 heeft de gemeenteraad besloten om de budgetten welzijnswerk, speeltuinwerk en maatschappelijke activiteiten sport onder te brengen in het Budget Burgerkracht, in totaal EUR 5.580.000,-. Een deel van het budget wordt de komende jaren flexibel gemaakt om te kunnen kiezen uit
meerdere aanbieders voor professionele ondersteuning van bewoners. Het welzijnsimplementatieplan voor de stadsdelen is het uitvoeringsvoorstel waarmee invulling wordt gegeven aan het Raadsbesluit dat in oktober 2014 is vastgesteld.
In het welzijnsimplementatieplan voor de stadsdelen staat hoe we in de stadsdelen om willen gaan met Burgerkracht. Samen met bewoners en partners worden de opgaven en behoeften van de wijken geinventariseerd. Waar en met welk doel het budget Burgerkracht wordt ingezet is hierop gebaseerd.
Stedelijke uniformiteit in werkwijze is wenselijk
Het college kiest voor een welzijnsimplementatieplan voor de stadsdelen om op uniforme wijze in de verschillende stadsdelen te werken. De concrete uitwerking in de verschillende opdrachten en subsidierelaties wordt vervolgens in de stadsdelen vastgesteld.
De opgaves en behoeften van de wijk bepalen de inzet van het budget Burgerkracht
Jurgen van Houdt: "Samen met bewoners en partners brengen we in beeld wat er nodig is in de wijk. Op deze wijze ontstaat interactie tussen de agenda van de bewoners en de partners en de (stedelijke) gemeentelijke kaders en opgaven. De wijkprogramma's en de daaruit voortvloeiende jaarafspraken
geven de basis voor inzet van het budget burgerkracht."
Het verschilt per wijk en buurt, afhankelijk van de analyse, wie de meest geschikte partijen zijn om de gewenste resultaten te halen. Bijvoorbeeld stichtingen, verenigingen, bewonersorganisaties, bewonersbedrijven en dergelijke. Voor sommige wijken en buurten geldt dat professionele inzet
nodig is omdat het ontbreekt aan zelf organiserend vermogen.
Geleidelijke invoering systematiek zorgt voor waarborging continuiteit en kwaliteit in 2016
De wijkprogramma's zijn voor 1 oktober nog niet allemaal zover gereed dat we ze kunnen gebruiken om de inzet voor 2016 te bepalen. Voor het flexibele deel Burgerkracht is het van belang dat aanbieders tijdig weten waar zij aan toe zijn. Daarom wordt voor 2016 op basis van de huidige
stadsdeeljaarplannen, wijkprogramma's, netwerkinformatie (bewoners, partners), in samenspraak met de stadsdeelcommissie bepaald voor welke straten/buurten/wijken we professionele ondersteuning gaan inkopen en met welk doel. Dit gaan we in grote lijnen voor het zomerreces afronden. Op deze
manier kunnen we ervoor zorgen dat aanbieders voor 01-10-2015 duidelijkheid krijgen.
Nu, in 2015, wordt in de stadsdelen professioneel ondersteuning ingezet in een beperkt aantal buurten. Deze buurten zijn vertrekpunt voor de inzet in 2016. We zien er op toe dat specifieke bewonersgroepen die nu professioneel begeleid worden niet op 1 januari 2016 in de kou komen te staan. Op
deze manier wordt de kwaliteit en continuiteit gewaarborgd.
Alifa
Voor het welzijnswerk volwassenen is de welzijnsstichting Alifa tot en met 2015 de preferente aanbieder. Met ingang van 2016 wordt een deel van het budget welzijnswerk volwassen en flexibel. Hiermee wordt voor dat deel het preferente aanbiederschap losgelaten waardoor ook andere aanbieders in
beeld komen voor de professionele ondersteuning van bewoners. Alifa wordt in de gelegenheid gesteld om mee te offreren voor de afzonderlijke opdrachten.