Geboorteloket viert klanttevredenheid


12 May 2015 13:03

Sinds de opening van het geboorteloket in het Jeroen Bosch Ziekenhuis kunnen moeders veel vaker aanwezig zijn bij de geboorteaangifte van hun kindje, zo blijkt uit onderzoek. Op klanttevredenheid scoort het loket van de gemeente 's-Hertogenbosch een 8,6. Ook de andere locaties voor
geboorteaangifte scoren hoog. Dat wordt gevierd: er staat wat lekkers klaar voor de kersverse ouders die rond Moederdag moeder of vader werden en daarvan nu aangifte doen.

Sinds 2012 kunnen ouders niet alleen bij het Stadskantoor en de dependances van de gemeente geboorteaangifte doen, maar ook bij het geboorteloket in het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ). Hierdoor kan de moeder gemakkelijker bij de geboorteaangifte zijn. Nu is zij bij een vijfde van de aangiftes
in het JBZ aanwezig. Dit is meer dan in het Stadskantoor (6%) of de dependance in Rosmalen (2%). Dat blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek over de geboorteaangifte dat de gemeente 's-Hertogenbosch het afgelopen half jaar uitvoerde.

Gemakkelijk

Jaarlijks worden veruit de meeste van de 3.500 geboorteaangiftes gedaan in het JBZ (60%). 93 procent van de aangevers daar vindt het belangrijk dat op deze locatie een geboorteloket is, blijkt uit het onderzoek waaraan ruim 500 nieuwe ouders en 16 verpleegkundigen deelnamen.

Twee derde van de aangevers laat weten dat zij voor deze locatie hebben gekozen omdat moeder en baby ten tijde van de geboorteaangifte nog in het ziekenhuis verbleven. Andere bezoekers vinden het vooral gemakkelijk dat zij aangifte kunnen doen op dezelfde plaats als waar de geboorte plaatsvond
en dat het ziekenhuis een goede bereikbaarheid en voldoende parkeermogelijkheden heeft.

Klanttevredenheid

De klanttevredenheid is hoog: het geboorteloket in het JBZ krijgt van alle geenqueteerden gemiddeld een 8,6. De geboorteaangifte in het Stadskantoor en dependance Rosmalen scoren respectievelijk 8,1 en 8,0. De gemeente 's-Hertogenbosch werkt voortdurend aan de verbetering van dienstverlening.
Daarbij zijn ook de verkregen tips van inwoners in dit onderzoek heel waardevol. Die hebben vooral betrekking op de afspraakmogelijkheden, de ligging van het geboorteloket en de bijzondere beleving bij de geboorteaangifte. Daar is de gemeente al mee bezig. Zo werken medewerkers in een apart
opleidingstraject aan de verdere verbetering van de klantbeleving bij onder meer de geboorteaangifte.