GfK: Sterke relatie tussen Twitter en TV

Televisieprogramma's hebben een aanzienlijk bereik op Twitter

Hilversum, 11 mei 2015 - Er is een sterke relatie tussen Tweets en televisiebereik. Programma's die op televisie een groot bereik kennen, zorgen ook op Twitter voor veel Tweets. Gebeurt er iets in een televisieprogramma, dan is dit van invloed op het aantal Tweets. Een omgekeerd effect komt ook voor; activiteit op Twitter zorgt ervoor dat mensen op een bepaalde zender afstemmen. De sterkte van de relatie wordt met name bepaald door het genre van het televisieprogramma waarbij sport en amusementsprogramma's de lijst aanvoeren. Dit blijkt uit de GfK Twitter TV Study, een onderzoek van GfK in samenwerking met Twitter en SPOT ( Marketingcentrum van Nederlandse TV zenders) naar de relatie tussen Twitter en Nederlandse televisieprogramma's.

In de periode tussen oktober 2013 en mei 2014 is voor een groot aantal televisieprogramma's de relatie tussen Twitter en TV geanalyseerd. Hieruit komt naar voren dat televisieprogramma's een aanzienlijk bereik hebben op Twitter: het aantal personen dat tegelijk met het kijken naar het televisieprogramma ook de ontwikkelingen over dit televisieprogramma op Twitter volgt, loopt op tot 15% van het totale kijkerspubliek.

Bij een aantal programma's zien we dat TV Twitter beinvloedt, maar omgekeerd zorgt ook Twitter in bepaalde gevallen voor extra televisiebereik. Dit laatste is bijvoorbeeld het geval bij de finale van het Eurovisie Songfestival in 2014. Het Oostenrijkse optreden zorgde voor relatief veel Tweets; in de minuten erna steeg het aantal televisiekijkers binnen de groep Twitteraars. Ook bij de Kerstspecial van All you need is Love en het televisieprogramma van 3FM Serious Request is te zien dat Twitter extra televisiebereik genereert.

Ambassadeurs

Binnen de geanalyseerde programma's is een groep Twitter accounts waargenomen die telkens zorgt voor een toename van het aantal Tweets. Deze groep ambassadeurs bestaat onder andere uit fan-sites, bekende Nederlanders en officiele Twitter accounts van de betreffende programma's. 8% van het totale aantal Tweets over deze programma's komt van deze ambassadeurs. Over 76% van de geselecteerde programma's heeft deze groep ambassadeurs iets getwitterd. Een op de tien Tweets over de geselecteerde programma's is afkomstig van een ambassadeur (rechtstreeks of via een Retweet).

Over de GfK Twitter TV Study

De GfK Twitter TV Study geeft inzicht in de relatie en afhankelijkheid tussen Twitter en het TV bereik. Meer dan 300 populaire TV programma's en 1,5 miljoen Tweets zijn geanalyseerd om de relatie tussen TV en Twitter te duiden. Deze studie is uitgevoerd in Nederland en is tot stand gekomen in samenwerking met SPOT.

Het volledige onderzoeksrapport is te downloaden via de GfK website. Sinds januari 2015 zijn ook de GfK Twitter TV Ratings beschikbaar. De GfK Twitter TV Ratings laten zien over welke Nederlandse televisieprogramma's en -zenders het meest getwitterd wordt. Deze GfK Twitter TV Ratings worden wekelijks gepubliceerd op de website van SPOT.

Over GfK

GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieen, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.