Burgers graag betrokken bij toezicht op zorg
Nieuwsbericht | 11-05-2015
Burgers vinden het belangrijk om betrokken te zijn bij het toezicht op de kwaliteit van zorg. Vooral patientenverenigingen en clientenraden kunnen hierin een rol spelen. Zij zien meer in het gebruik van informatie van ZorgkaartNederland.nl of patientenfora dan informatie van Facebook en
Twitter. Veel mensen lijken terughoudend te zijn met het delen van negatieve ervaringen met de gezondheidszorg op internet. Dat blijkt allemaal uit het onderzoek `Burgerperceptie van, participatie bij, IGZ' van onderzoeksbureau NIVEL in opdracht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).
De IGZ heeft het onderzoek laten uitvoeren om te helpen bij haar beleid om burgers meer en gerichter te betrekken bij haar toezicht. Er is meer kennis nodig over wat de burger, patient, client, verwacht. In november 2014 hebben 1.500 panelleden uit het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het
NIVEL een vragenlijst ontvangen, de respons was 54% (803 respondenten).
Het onderzoek zelf is te lezen op de website van het NIVEL.