Luxe winkelformule in historisch centrum van Amsterdam
Haussmann - Eerste boetiek warenhuis opent tweede helft 2016
Amsterdam, 9 mei 2015 - Vorig jaar heeft een groep Nederlandse ondernemers en investeerders besloten de krachten te bundelen om een nieuw boetiek warenhuis te ontwikkelen in Amsterdam. "Haussmann" zal in de tweede helft van 2016 haar deuren openen.
Dit ambitieuze initiatief is gebaseerd op de sterke overtuiging dat, zowel vanuit een Nederlands als internationaal perspectief bezien, er grote vraag is naar een winkelformule met een hoogwaardig aanbod. Marktonderzoek heeft aangetoond dat het luxe aanbod in Nederland en Amsterdam ruim onder dat van andere Europese steden ligt. Verder blijkt dat Amsterdam is uitgegroeid tot een aantrekkelijke stad voor jonge, succesvolle kosmopolitische burgers en een populaire bestemming is voor internationale bezoekers; Amsterdam is in Europa de snelst groeiende reisbestemming na Londen.
Frans van der Kraan, medeoprichter en CEO van dit boetiek warenhuis: 'De missie van Haussmann is om de warenhuis winkelformule te herdefinieren door het ontwikkelen van een nieuwe standaard op het gebied van 'good living' en 'taste'. Dit gaat veel verder dan wat de huidige conventionele warenhuizen op dit moment kunnen bieden. Haussmann streeft er naar om haar klanten echt te raken en te inspireren door het aanbieden van een combinatie van kwalitatief zeer hoogwaardige producten (food en non-food), innovatieve serviceconcepten en het gebruik van de nieuwste technologie.'
Om haar beloften en ambities waar te maken, heeft Haussmann een unieke locatie (7.000 vierkante meter winkelruimte) geselecteerd in het historische centrum van Amsterdam. De uitgekozen plek ligt in het midden van het prestigieuze Rokin District, direct bij de ingang / uitgang van de Noord-Zuidlijn (opening 2017) en naast Marks & Spencer's toekomstige flagship store aan het Rokin.
In deze historische omgeving heeft Haussmann de perfecte locatie gevonden om de voordelen en het gemak van een nieuw gebouw te combineren met de charme en de sfeer van de voormalige "Vleeshal" in de Sint Pieterhalsteeg. Dit monumentale gebouw ligt aan het pleintje bij de Brakke Grond. Rijnboutt Architecten heeft voor het stijlvolle nieuwe ontwerp, verdeeld over zeven verdiepingen, rekening gehouden met de historische omgeving.
Op deze inspirerende plek, vroeger het kloppende hart van de Gouden Eeuw, zal Haussmann zowel haar lokale als internationale klanten een veilige, gemakkelijk toegankelijke en comfortabele omgeving bieden om daar de unieke sfeer en kwaliteit te ervaren waar Haussmann voor staat. Van der Kraan: 'Een dagje of weekend Amsterdam is niet compleet zonder ook een bezoek aan Haussmann'.
Naast genieten van Haussmann's fashion en leisure afdelingen, worden klanten uitgenodigd voor een bezoek aan haar versmarkt, het 'fine dining' restaurant op de bovenste etage met panoramisch uitzicht over Amsterdam en haar beauty & beyond center.
Haussmann zal een unieke en gevarieerde combinatie van kwalitatief hoogwaardige producten en diensten presenteren, elk gebaseerd op een inspirerend verhaal. Dit aanbod zal zorgvuldig worden samengesteld, met oog voor detail, uniciteit, varieteit en de juiste mix van iconische en nieuwe merken. Het uiteindelijke doel is om van elk bezoek aan Haussmann een onvergetelijke ervaring te maken. Bovendien zal Haussmann gebruik maken van de nieuwste beschikbare technologieen om haar klanten te voorzien van een ultieme shopping experience, zowel on- als offline.
Een uiterst zorgvuldige selectie en opleiding van haar medewerkers is van cruciaal belang om Haussmann's ambities waar te maken. Zij zullen speciaal worden opgeleid om aan de hoogste eisen van gastvrijheid en deskundigheid te voldoen en hiermee richting hun klanten het verschil te maken; servicegerichtheid als 'handtekening' in plaats van als sluitpost.
Om volwaardig onderdeel uit te maken van de prachtige stad Amsterdam vindt Haussmann het tevens belangrijk om win/win relaties te bouwen met de lokale gemeenschap. Haussmann zal werkgelegenheid bieden aan de bewoners van Amsterdam, gebruikmaken van lokale en regionale toeleveranciers en de mogelijkheid en ruimte bieden voor allerlei artistieke en culturele evenementen (zoals bijvoorbeeld jonge veelbelovende Nederlandse ontwerpers en/of ambachtslieden de gelegenheid bieden hun nieuwste werk te presenteren of hun vakmanschap te tonen).
De komst van Haussmann voegt hoogwaardige winkelruimte toe aan de binnenstad. Dit past bij de ambities van de gemeente om van het gebied van het Centraal Station tot de Munt 'de entree van Amsterdam' te maken met een kosmopolitische allure en uitstraling.
De eigenaren en het management van Haussmann zijn zeer gecommitteerd en werken er samen hard aan dit ambitieuze initiatief succesvol te maken. Van der Kraan: 'Amsterdam is een unieke stad met een bijzondere historie. Het is onze wens om in deze stad een boetiek warenhuis te ontwikkelen gebruik makend van de kracht en het DNA van Amsterdam'.