Toneelgroep Oostpool en Introdans presenteren Het Slecht Bewaakte Meisje

Persbericht april 2015

Toneelgroep Oostpool en Introdans presenteren Het Slecht Bewaakte Meisje

Coming of Age-voorstelling met veertig jongeren

Ieder jaar maakt Toneelgroep Oostpool een Coming of Age-voorstelling met veertig jongeren tussen de 14 en 19 jaar. Na het succesvolle Giselle (2013) gaat het gezelschap dit jaar opnieuw de samenwerking aan met Introdans. Regisseur Timothy de Gilde en choreograaf Adriaan Luteijn maken Het Slecht Bewaakte Meisje, een bewerking van de balletklassieker La Fille Mal Gardée. In de wereld van Ritalin, 'likes', 'hashtags', selfies, plastische chirurgie, CITO-training en avatars is deze Fille Mal Gardée een slecht bewaakt meisje dat laat zien dat je niet altijd in alles perfect hoeft te zijn. Dat je vooral trouw aan jezelf mag blijven. Soms is wat het is beter dan wat het wordt.

La Fille Mal Gardée (Bordeaux,1789) schreef geschiedenis. Het was het eerste ballet, een komedie, waarin niet de adel maar het gewone volk de hoofdrol speelde. Het verhaal is even simpel als aansprekend: de kinderlijke tiener Lise raakt verliefd op de lieve boerenjongen Colas, maar haar moeder wil dat ze trouwt met de sneue zoon van een rijke weduwnaar. Keer op keer probeert het meisje aan de aandacht van haar moeder te ontsnappen om een kort moment samen te zijn met de mooie Colas. Op een slecht bewaakt moment blijkt dat Lise door haar hart te volgen de enige juiste keuze in het leven maakt.

De première van La Fille Mal Gardée viel destijds net voor de Franse Revolutie en liet eigenlijk al doorschemeren wat er broeide: het volk was klaar met de macht van de elite en snakte naar verandering van de verstikkende moraal. Lise werd het symbool van een eerlijk en puur mens. Het ballet bleef door de tijd heen populair vanwege het toegankelijke verhaal en de komische elementen. Toneelgroep Oostpool en Introdans maken met Het Slecht Bewaakte Meisje een bewerking die zich afspeelt in de huidige tijd, waarin jongeren, gestimuleerd door ouders en omgeving, in alles perfect moeten zijn. Traditiegetrouw wordt de rol van Lises moeder gedanst door een man en opent de voorstelling met een kippendans.

teksten Marcel Osterop | concept Timothy de Gilde en Adriaan Luteijn | choreografie assistent Chantal de Vries | instuderen werelddans Carry van Bokhoven | regieassistent Floris Rijsdam (ArtEZ) | repetitor dans Johanna Knefelkamp (ArtEZ) | componist Paul Rittel | muziekgroep begeleiding Mario Galante (ArtEZ) | vormgeving Frank Blommestijn | vormgevingsgroep begeleiding Lena den Braber (ArtEZ) | coördinatie Marti Arts, Annemieke Vervoort | productieleiding Aafje Roth, Janette Krabbenborg | lichtontwerp Han Verweijen | kostuums Femke Neerven, Heleen Bouwmans, Ineke Peters | techniek Han Verweijen, Sander Jansen | uitvoering decor Toneelgroep Oostpool | met dank aan Amber Leentfaar (haar en make up)

Jongeren | Guusje Benthe Rap, Floor Berkhout, Julia Boer, Lina Bravo Rebolledo, Jill Bussink, Amy-Jane Corbet, Uria Cornelisse, Britt de Graaf, Sacha de Wijk, Bieneke Ehlhardt, Danique Elizen, Fleur Gademan, Jacob Geurkink, Tati Grégoire, Simone Heinen, Madelief Hekker, River Hofle, Emma Jansen, Charlotte Koks, Mika Kraft, Loïs Lint, Jacqueline Manuel, Jada Peters, Irene Raanhuis, Chris Romeijnders, Elza Rous, Elke Sanders, Nathalie Schmidt, Ellen Scholten, Joëlle Schreurs, Gijs Top, Laura van der Minnen, Maxy van Kampen, Karlijn van Kruchten, Juul van Opstal, Dorien Verdouw, Pomme Willemse en Ariëlle Zandstra

EINDE PERSBERICHT