Meedeinen op de golven van de transitie is geen optie


Blog algemeen directeur Rene van Zanten
Ik ben fan

Een jaar geleden startte het Stimuleringsfonds met een scenario-onderzoek om toekomstscenario's voor de journalistieke sector te schetsen. Nu het rapport zo goed als af is geeft algemeen directeur Rene van Zanten een update.

Door: Rene van Zanten

* Tag personen
[USEMAP]

Marcel van Lingen en Mark Termeer tijdens de sectorbijeenkomst -

Foto: Sean van der Steen

De voorbereidingen begonnen al in het voorjaar van 2014.; als je gefundeerde uitspraken zou willen doen over de staat van het medialandschap over tien jaar, hoe pak je dat dan aan? We begonnen met het samenstellen van een stuurgroep en het selecteren van een bureau dat ervaring heeft met
scenario-analyses. Vervolgens werd de zomer gebruikt voor deskresearch. Ruim honderdvijftig mensen uit de wereld van de media, maar ook van universiteiten en 'vrije denkers' werden daarop uitgenodigd om mee te denken in een groot aantal sessies met als thema's: wat zijn de `grote vragen', wat
zijn trends, wat is zeker en wat niet? De uitkomst: de grootste onzekerheden zijn het tempo waarin technologie zich ontwikkelt en het vertrouwen dat consumenten hebben/houden in instituties.

Op basis daarvan zijn vier scenario's ontwikkeld en werd 'de sector' uitgedaagd om bij die scenario's de omstandigheden te schetsen waarin de journalistiek zich dan bevindt. Dat levert niet alleen een beeld op van vier scenario's voor de media in 2025, maar ook een beeld van veranderingen die
zich - ongeacht welk scenario - gaan voltrekken. Een beeld dat zorgen baart, ook kansen biedt, maar in elk geval helder maakt dat meedeinen op de golven van de transitie geen optie is.

'Kan de overheid stil blijven zitten als langzaam maar zeker het kleed onder de democratie wordt weggetrokken?'

Het maakproces bleek waardevol: de deelnemers aan de sessies vonden elkaar in de analyse dat de toekomst van onafhankelijke journalistiek ernstig onder druk staat en dat dat een bedreiging vormt voor alle journalistieke organisaties, of het nu kranten zijn, opinieweekbladen of omroepen,
commercieel en publiek. We merkten dat verspreidingsgebieden kunnen verschillen, dat verdienmodellen kunnen afwijken, maar dat uiteindelijk journalistiek als doel heeft het informeren van ' de burger'. En juist dat ziet er in een aantal van die scenario's somber uit. Je zou kunnen zeggen, daar
hadden we al zo'n vermoeden van, maar als je het met z'n allen bedenkt en op papier zet, wordt het wel een stuk realistischer.

We maken een site, waarop alles wordt uitgelegd en inzichtelijk gemaakt in verrijkte longreads (meld je hier alvast aan). Op de site komt ook te staan hoe de scenario's kunnen worden gebruikt om de eigen strategie (van bedrijven, freelancers en opleidingen) aan te scherpen. We gaan de
scenario's presenteren, op 11 juni op het Uitgevercongres van Mediafacts. En de scenario's worden door de staatssecretaris van Media naar de Tweede Kamer gestuurd. Want de vraag is of een overheid stil kan blijven zitten als langzaam maar zeker het kleed onder de democratie wordt weggetrokken.

Lees meer

* Fonds start scenario-onderzoek

Bijdragen

[IMG]Pieter Rebel