Medicijnen: vaak bestaande wijn in aangepaste zakken


07.05.2015

In 2013 gaven negen van de tien farmaceutische bedrijven meer geld uit aan marketing dan aan het ontwikkelen van `echt' nieuwe medicijnen waaraan grote behoefte is. Farmaceutische bedrijven zijn vooral bezig met geld verdienen en in veel mindere mate met het bevorderen van de volksgezondheid.
Ze ontwikkelen bijvoorbeeld nieuwe medicijnen die niet beter zijn dan de bestaande - oude wijn in nieuwe zakken dus. Medicijnen op de markt brengen levert namelijk meer geld op. Wemos ziet dit graag anders. Bij toelating en vergoeding van nieuwe geneesmiddelen dienen de toegevoegde
therapeutische waarde en het belang voor de volksgezondheid uitgangspunt te zijn.

In maart 2015 had het tv-programma Zembla een fantastische uitzending over nieuwe, dure diabetesmedicijnen die de farmaceutische industrie ontwikkelt. Deze medicijnen zijn vaak niet beter dan de beschikbare medicijnen. Sterker nog, sommige van deze medicijnen hebben zelfs meer vervelende
bijwerkingen dan de bestaande. Voor de farmaceutische industrie is het commercieel gezien heel interessant om bestaande geneesmiddelen een beetje aan te passen en ze vervolgens weer op de markt te brengen. Omdat diabetes wereldwijd steeds meer voorkomt, vormen diabetespatienten een
interessante markt voor de farmaceutische industrie.

Marketingtrucs
Zembla toonde ook marketingtrucs van de farmaceutische industrie om artsen te verleiden
nieuwe medicijnen voor te schrijven. De blijvend hoge prijzen van medicijnen drukken op het gezondheidszorgbudget.
Bovendien (mede)financiert de industrie vaak onderzoeken naar nieuwe medicijnen, waardoor de uitkomsten niet onafhankelijk zijn. Vorig jaar heeft Wemos samen met de European Public Health Alliance (EPHA) een studie uitgevoerd naar de `toegevoegde therapeutische waarde' van nieuwe
geneesmiddelen die zijn toegelaten op de markt in Nederland, Duitsland en Frankrijk. De resultaten van de studie zijn schokkend. Slechts vier procent werd beoordeeld als een nuttig geneesmiddel. Vijftig procent van de nieuwe geneesmiddelen had niets nieuws te bieden, terwijl 45 procent een
twijfelachtige toegevoegde waarde had. Wemos wil dat dit verandert. Afbeelding: Floor Adams
Wemos roept overheden op
Wemos roept, samen met andere Europese organisaties, overheden in Europa op om de toegevoegde therapeutische waarde sterk mee te laten wegen in het beoordelen van nieuwe medicijnen. Duitsland heeft dit al in een wet verankerd. Op dit moment onderzoekt het Europees Parlement op verzoek van
Wemos hoe landen de toegevoegde therapeutische waarde van medicijnen kunnen laten meewegen. Wemos hoopt deze studie te kunnen gebruiken in het hoger op de
agenda zetten van de toegevoegde therapeutische waarde in de Europese Unie. Op die manier willen we voorkomen dat de Europese patient twee (of drie) keer voor goede nieuwe medicijnen betaalt. (Zie voor uitleg hierover dit artikel van Wemos.)
Lees ook:

* 'Nieuwe medicijnen voegen niets toe'

* `Medicijnen horen niet op een vrije markt', Marcel Levi (bestuursvoorzitter Academisch Medisch Centrum) (NRC, 6 oktober 2014).