Patienten in 34 landen over verbeteren van de eerstelijnszorg


07-05-2015
NIVEL: Patienten in 34 landen over verbeteren van de eerstelijnszorg

Sterke eerstelijnszorg lijkt wereldwijd de standaard te worden voor goede gezondheidszorg. In landen waar de overheid de structuur van de eerste lijn beter heeft georganiseerd is er volgens patienten minder te verbeteren, zo blijkt uit een onderzoek van het NIVEL in 34 landen dat is
gepubliceerd in het bulletin van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).


Voor het onderzoek hebben bijna 70.000 patienten uit 34 landen vragen beantwoord over hun ervaringen met door de huisarts verleende zorg. Over de communicatie met hun huisarts zijn de meeste mensen zeer te spreken, maar niettemin zijn er in veel landen ook mogelijkheden voor verbetering. In
sommige landen zien patienten meer verbeterpunten dan in andere.

Meerdere problemen per consult
In Cyprus, Portugal, Slowakije, Spanje en Turkije zien patienten bijvoorbeeld ruimte voor verbetering in de toegankelijkheid van zorg. Daarnaast hebben patienten in veel van de landen - ook in Nederland - behoefte aan meer mogelijkheden om tijdens een consult meerdere problemen te bespreken en
om ook over persoonlijke problemen te praten. In de continuiteit van zorg is ruimte voor verbetering in Zuid-Europese landen zoals Griekenland, Malta, Turkije en Cyprus. Ook zouden patienten in onder meer Cyprus, Bulgarije en Polen graag nog meer door de huisarts worden betrokken bij
beslissingen over de behandeling.

Structuur en ervaringen
De onderzoekers keken wat een sterkere structuur van de eerste lijn uitmaakte voor de ervaringen van de patienten. In landen waar de overheid meer sturing geeft aan de eerste lijn, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van een beleidsvisie of heldere verdeling van verantwoordelijkheden, blijken
patienten positiever over de continuiteit van eerstelijnszorg dan in andere landen.

Ruimte voor verbetering
In landen met betere financiele en economische condities voor de eerstelijnszorg, zoals hogere relatieve uitgaven aan de eerste lijn en een betere dekking voor eerstelijnszorg, blijken de patienten minder ruimte te zien om de toegankelijkheid, continuiteit en breedte van het aanbod in de
eerstelijnszorg nog te verbeteren. Hetzelfde geldt voor de communicatie tussen patient en huisarts en de ruimte om gezamenlijk beslissingen te nemen.

Stimuleren werkt
NIVEL-onderzoeker Willemijn Schaefer: "Beleid om de eerstelijnszorg te stimuleren blijkt dus een verschil te maken in het oordeel van patienten over wat er beter kan."

Subsidient
Europese Commissie

Samenwerkingspartners
StANNA- Sant'Anna School of Advanced Studies, Pisa (Italy)
Ghent University- Department of Family Medicine and Primary Health Care, Ghent (Belgium)
RIVM- National Institute for Public Health and the Environment
ULMF- University of Ljubljana, Ljubljana (Slovenia)
Hochschule Fulda - University of Applied Sciences, Fulda (Germany)

Betrokken NIVEL-project
QUALICOPC