Dockwise Vanguard laadt Armada Intrepid pas vrijdagmiddag in Calandk..


Vanwege de weersvoorspellingen zal de Dockwise Vanguard - het grootste zware ladingschip ter wereld en eigendom van Boskalis - de Armada Intrepid, een vaartuig van 245 meter, niet donderdag maar naar verwachting vrijdagavond 8 mei laden. Als de weersomstandigheden het toelaten vindt de
operatie plaats tussen 17.30 en 21.00 uur 's avonds in het Calandkanaal, langs de Rozenburgse Landtong. De Armada Intrepid zal van te voren worden verhaald van Keppel Verolme naar het Calandkanaal. Naar verwachting vertrekt de Dockwise Vanguard met aan boord de Armada Intrepid na het weekend
naar Indonesie.



Het is voor de eerste keer dat de Dockwise Vanguard - in de vaart genomen in 2013 - een scheepsvormige FPSO (Floating Production, Storage and Offloading) vervoert. In de haven van Rotterdam heeft nog nooit een transport van een dergelijke omvang plaatsgevonden.

Offshore facility
De Dockwise Vanguard ligt sinds 30 april in het Calandkanaal aan de `offshore facility' (havennummer 5330). Deze ligplaats heeft een waterdiepte van bijna 24 meter en is speciaal ingericht voor offshorevaartuigen.

Keppel Verolme
In de Botlek bij Keppel Verolme (havennummer 4550) ligt momenteel de Armada Intrepid, eigendom van Bumi Armada Offshore, in dok 7, het mammoetdok van de werf. Het is daar gereed gemaakt voor het transport. Dat gebeurde onder andere door de onderkant van de Armada Intrepid te egaliseren en een
viertal connectiepunten te installeren om de FPSO zeevast te kunnen maken op de Dockwise Vanguard.

Vier sleepboten van Boskalis-dochter SMIT zullen de Armada Intrepid naar het Calandkanaal varen. Daar wordt het schip op de half afzinkbare Dockwise Vanguard geladen.

Over het Havenbedrijf Rotterdam
Feiten en cijfers Havenbedrijf Rotterdam N.V. en de Rotterdamse haven
Terug