Studie verkeerstructuur Elst Noord


6 mei 2015

Burgemeester en wethouders van Overbetuwe laten een studie uitvoeren naar de verkeerstructuur van Elst Noord. Dit is een van de speerpunten in het Uitvoeringsprogramma 2014-2018 van het college.
De studie bestaat uit een uitwerking van de verbinding Rijksweg Noord via 1e Weteringsewal met Grote Molenstraat. De huidige spoorwegovergang wordt vervangen door een viaduct. Daarnaast wordt een variantenstudie uitgevoerd naar de mogelijkheden voor onderdoorgang spoorkruising Rijksweg Noord.
Uitgangspunt is een onderdoorgang die geschikt is voor autoverkeer.

Samen met de Provincie en ProRail zullen de varianten worden uitgewerkt. Er moeten keuzes gemaakt worden hoe het wegprofiel er uit ziet; hoe de nieuwe infrastructuur aansluit op de bestaande wegen (bijv. met een rotonde of met een verkeersregelinstallatie); en een keuze voor de ongelijkvloerse
oplossingen van het spoor.

Vanuit al eerder uitgevoerde onderzoeken is al veel bekend. De gemeente bekijkt welke gegevens nog ontbreken en vult deze aan.

Bij dit proces zullen naast de Provincie en ProRail ook lokale betrokken partijen worden gevraagd om inbreng te leveren. Dit zijn de wijkplatforms Noord en Oost, Centrum Management Elst en Projectbureau Park Lingezegen.
Dit najaar is behandeling van een voorstel in de gemeenteraad voorzien.

Achtergrond:

Elst kent van oudsher een radiale wegenstructuur: alle wegen zijn gericht op de dorpskern, waardoor alle verkeer gericht is op het centrum. Ook verkeer dat daar niet hoeft te zijn. Omdat deze situatie, gezien de groei van Elst tot problemen zou leiden is begonnen met de realisatie van de
tangentenstructuur rondom de kern Elst. De bedoeling is daarmee de (doorgaande) verkeersdruk op het centrum van Elst weg te halen. Verkeer dat daar niet hoeft te zijn wordt afgeleid via daartoe geschikte wegen. Het effect is dat de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Elst
toeneemt. Het zuidelijk deel van de tangentenstructuur is klaar (Olympiasingel). Ook het oostelijke deel, in de vorm van Industrieweg Oost, Nieuwe Aamsestraat en Ceintuurbaan is nagenoeg afgerond.

Over het noordelijk deel van de hoofdinfrastructuur van Elst wordt al lang gesproken. Uit een gemeentelijke studie van 2013 werd duidelijk dat de capaciteit van de Rijksweg Noord de komende 10 jaar de (geringe) toename van de verkeersdruk kan opvangen. De (Stads)regio heeft na een studie naar
het functioneren van de spoorwegovergang Rijksweg Noord ook aandacht voor de verkeersafwikkeling van Elst Noord.



Deel deze pagina op:
Twitter Twitter
Facebook Facebook

Reageer op dit artikel Laatst gewijzigd: 06 mei 2015