Meer dan helft bezoekers nieuwsite is mobiel
PEW State of the news media 2015
Ik ben fan
Het jaarlijkse State of the news media van Pew Research Center laat zien dat meer dan de helft van de bezoekers van Amerikaanse nieuwssites mobiel is. Toch blijven desktopbezoekers ook waardevol.
* Tag personen
[USEMAP]
Pew-Research Center
De belangrijkste trend die uit het onderzoek naar voren komt is de doorzettende groei van mobiel. Van de 50 meest populaire nieuwssites (VS), hebben er 39 meer bezoekers via mobiel dan via een desktopcomputer. In vier gevallen was er net zoveel verkeer via de vaste computer als via mobiel.
Slechts zeven website ontving het merendeel van de bezoekers via een desktop computer.
Mobile Drives Online Traffic
Dat er steeds minder desktopbezoekers zijn, wil niet zeggen dat ze minder waardevol zijn. Volgens het onderzoek blijven desktopbezoekers per bezoek minstens tien procent langer dan de zogenaamde `mobiele bezoekers'.
Print blijft grootste inkomstenbron advertenties
Als we kijken naar de specifieke online advertentie-inkomsten voor uitgevers is wederom een stijging te zien - van 3.4 in 2013 naar 3.5 miljard dollar in 2014, - maar blijven print advertenties veruit het meest winstgevend; 16.4 miljard dollar in 2014. De online inkomsten zijn echter nog
steeds niet toereikend om de verliezen uit printadvertenties op te vangen, laat onderstaande figuur zien.
Advertentie-opbrengsten kranten
Advertentie-opbrengsten kranten
Online advertiemarkt gedomineerd door internetgiganten
De Amerikaanse advertentiemarkt wordt door vijf internetgiganten gedomineerd. Facebook, Google, Yahoo, AOL en Twitter zijn met 11,2 miljard dollar verantwoordelijk voor de helft van de omzet. Facebook gaat hierbij aan kop en is goed voor bijna een kwart (24%) van de online
advertentie-opbrengsten. Daarmee stoot het Google van de troont , die in 2013 op een marktaandeel van 19 procent stond.
Lees meer
* Klik hier voor het onderzoek
Bijdragen
[IMG]Pieter Rebel