Positieve vooruitzichten retail in 2015 en 2016

Nieuwsberichten 30 april 2015

Positieve vooruitzichten retail in 2015 en 2016

* Impuls volumes voor Nederlandse retail

* Overcapaciteit en prijsdruk blijven structureel probleem

* Retailers moeten keuzes maken

Omzet en volumeontwikkeling stabiliseren

De retailsector heeft weer perspectief op groei. Na jaren van laagconjunctuur zal het volume weer een stijging laten zien. De kledingbranche, traditioneel conjunctuur gevoelig, kan hier de vruchten van plukken hoewel de prijsdruk groot zal blijven door een overaanbod van kledingwinkels op de Nederlandse markt. Met het herstel op de woningmarkt krijgt ook het volume van doe-het-zelf zaken en woonwinkels een impuls. Dit concludeert ABN AMRO in haar Visie op Retail 2015 die vandaag is gepubliceerd. In 2014 kende de markt voor duurzame consumentenartikelen slechts een kleine volumestijging van **n procent. Dit werd vrijwel teniet gedaan door een prijsdaling van 0,9 procent. Hierdoor bleef de omzet per saldo bijna gelijk aan het voorgaande jaar. Ook winkels in consumentenelektronica zagen het volume groeien met 7 procent, onder impuls van vaak grotere (online) aanbieders. Een prijsdaling van bijna 4,5 procent zorgde er echter voor dat zo*n 2 procent omzetgroei overbleef. Toch is dit een grote verbetering ten opzichte van 2013, toen de omzet met 8,5 procent daalde.

Opmars online gaat onverminderd door

De voortdurende opkomst van online retail heeft veel gevolgen voor de gehele sector. Terwijl de omzet in de fysieke winkels van retailers tussen 2008 en 2014 met 7 procent daalde, steeg de online omzet met 134 procent. Online bestedingen beslaan inmiddels bijna 7 procent van alle retail-bestedingen maar ligt in de non-food retail al een stuk hoger door een sterke stijging van online aankopen van een aantal productgroepen. Zo wordt bijna een kwart van de uitgaven aan speelgoed online gedaan en is dit bij kleding al zo'n 15 procent. Bij foodretail is het slechts **n procent, hoewel er in 2014 wel een verdubbeling waar te nemen was. Tegelijkertijd daalden de verkopen in fysieke winkels fors, waardoor er veel overcapaciteit is en prijzen onder druk staan. Wel verschilt de invloed van online sterk in de sector. De grootste groei is volgens ABN AMRO juist mogelijk in segmenten waar de ommezwaai naar online net is begonnen.

Consument verwacht slimme retailer

Technologische innovaties en de rol van internet veranderen consumentenvoorkeuren in een hoog tempo. *De consument verwacht een slimme retailer die continu inspeelt op de veranderende wensen op het gebied van persoonlijke benadering, een bijzonder en liefst uniek assortiment, snelheid en service. Hierop hebben niet alle retailers een passend antwoord. Het is belangrijk dat zij duidelijke keuzes maken en zich onderscheiden in assortiment, doelgroepbenadering en inspiratie. De rol van de fysieke winkels verandert; de winkel moet inspireren, niet alleen het assortiment uitstallen. Het is per locatie de juiste mix van offline en online en service en prijs die de omzet kan vergroten*, vertelt Chris Meijers, Sector Banker Retail van ABN AMRO.