Succes regionaal OV duidelijk in Rondetafelgesprek Tweede Kamer

Succes regionaal OV duidelijk in Rondetafelgesprek Tweede Kamer 01 mei 2015

De recente ophef over de ernstige onregelmatigheden bij Qbuzz, de dochteronderneming van de NS bij de Limburgse concessieverlening, eiste de nodige aandacht op, maar stond een goed gesprek over het OV-stelsel niet in de weg tijdens Rondetafelgesprek afgelopen donderdag 30 april. De recente berichtgeving in de media rond een aantal juridische procedures bij aanbestedingen in het OV waren voor de Kamer aanleiding om een rondetafelgesprek rond de concessieverlening te organiseren.

De NS trok tijdens de hoorzitting in de Kamer het boetekleed aan. De NS kondigde, naast het houden van een grondig intern onderzoek, aan zich te bezinnen op de wenselijkheid van haar activiteiten in het regionale spoor- en busvervoer. Arriva en Veolia grepen de gelegenheid aan om het pleidooi voor verdere decentralisatie van spoorlijnen op het hoofdrailnet kracht bij te zetten.

Tijdens de hoorzitting bracht Conny Bieze (PvdA, Gelderland) namens het IPO de voordelen die de reiziger heeft bij het gedecentraliseerde concessiestelsel nog eens goed voor het voetlicht. Dankzij dit decentrale stelsel zijn provincies samen met vervoersbedrijven in staat gebleken om 30 procent meer aanbod van een hogere kwaliteit te realiseren voor dezelfde prijs. Zonder marktwerking was deze winst er niet geweest. Daarnaast wees zij de Kamer op het feit dat door de stapelende Rijksbezuinigingen de betaalbaarheid van het OV steeds meer onder druk komt te staan.

Bieze bestempelde de rechtszaken deels als een onvermijdelijk, maar niet perse schadelijk onderdeel van het systeem en kreeg daarin bijval vanuit zowel de regionale vervoerders alsook vanuit de ACM. Hiernaast benadrukte zij de rol van de Kamer in het creeren van een gelijk speelveld en ex ante toezicht rond de stationsvoorzieningen. Discussie hierover vormt namelijk een voedingsbodem van te voorkomen juridische procedures. Niet alleen de regionale vervoersbedrijven maar ook de NS zijn voor het versterken van het toezicht op dit punt. Vanuit de OV-wereld is daarmee in ieder geval breed draagvlak aanwezig om het amendement dat CDA en VVD op dit punt onlangs indienden ook daadwerkelijk in de spoorwegwet op te nemen.