KVNR betreurt Europese `alleingang' voor invoering CO2-meetsysteem
29 apr 2015 Het Europees Parlement heeft op 28 april 2015 de verordening aangenomen die eigenaren van schepen die Europese havens aandoen verplichten om vanaf januari 2018 de CO2-uitstoot van hun schepen bij te houden en hierover verslag te doen. De KVNR betreurt deze Europese `alleingang' en had liever gezien dat Europa had gewacht op mondiale besluitvorming over een dergelijk systeem.
De verordening - waar met de Raad informeel overeenstemming over is bereikt - wordt van toepassing op schepen die zwaarder zijn dan 5.000 ton, onafhankelijk van waar ze zijn geregistreerd. De tekst wordt binnenkort in stemming gebracht in de Raad van Ministers. Met deze regelgeving wordt een nieuw systeem in het leven geroepen dat reders verplicht de CO2-uitstoot door schepen bij te houden, te rapporteren en te verifieren. De KVNR is niet principieel tegen dit zogenoemde MRV-systeem, maar het dient echter wel een systeem te zijn dat robuust is en daarbij voor reders goed uitvoerbaar is.
De verordening bepaalt ook dat de vervoersprestaties van het schip bepaald dienen te worden, hetgeen verder gaat dan nodig is voor een MRV-systeem. Het gaat daarbij om commercieel gevoelige informatie waarbij er grote inhoudelijke problemen zijn bij het definieren van de vervoersprestaties. Dit geldt in sterke mate voor de general cargo/multi purpose schepen, die ruim vertegenwoordigd zijn in de Nederlandse vloot. De komende maanden zullen deze definities verder ambtelijk worden uitgewerkt in Brussel. Ondanks de zeer grote reserves die de KVNR heeft bij dit onderdeel van de verordening, zal de KVNR trachten de specifieke kenmerken van de Nederlandse vloot goed verwerkt te krijgen in de verdere uitwerking.
Zie ook persbericht Bimco, International Chamber of Shipping en Intercargo