Nederland verkoopt voedselkennis op World Expo 2015 in Milaan

20 NOVEMBER 2014 - Voeding en alles wat daarmee samenhangt, is het centrale thema van de inzending van Nederland aan de World Expo 2015 (Milaan 1 mei - 31 oktober). In een uniek publiek-privaat samenwerkingsverband zal Nederland laten zien dat we wereldleider zijn op veel agrarische en agro-industriele sectoren. Nederland zal ook laten zien hoe we omgaan met vraagstukken als voedselveiligheid, ecosystemen, biodiversiteit, dierenwelzijn, genetische modificatie en de toepassing van nanotechnologie.

Het Nederlands paviljoen krijgt als naam Holland Delta om de link tussen water, land en voeding in ons land te duiden.

De Nederlandse bijdrage is gericht op geinteresseerd publiek en op (potentiele) zakelijke relaties. Voor de zakelijke relaties wordt een speciaal programma aangeboden in het monumentale Museo Leonardo da Vinci in het centrum van Milaan. Het programma bestaat uit presentaties, bijeenkomsten voor investeerders, seminars, discussiebijeenkomsten en matchmaking en wordt ontwikkeld in samenwerking met het Museon in Den Haag, dat zorg zal dragen voor een bijzondere, interactieve expositie over voedsel en Nederlandse voedselinnovatie.

Bovendien worden in het paviljoen op het Expo-terrein allerlei evenementen georganiseerd die interessant zijn voor de zakelijke en de privebezoeker. Er worden demonstraties gegeven, er is een dynamische serie afwisselende tentoonstellingen en er komen discussiebijeenkomsten over onderwerpen die iedereen raken. Natuurlijk wordt het proeven van gerechten niet vergeten. Wetenschappers en voedingsinnovators demonstreren dat "nieuwe voedingsmiddelen" ook lekker zijn.

De organisatie van de Nederlandse inzending is in handen van de Stichting World Expo Milaan 2015, die onder meer wordt gesteund door de rijksoverheid, de gemeente Rotterdam en diverse andere regionale en lokale overheden, VNO-NCW, MKB Nederland, Europe Council - de Europa divisie van het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering (NCH) - en tientallen bedrijven en instellingen. Deze Stichting gaat relevante en interessante kennis bij bedrijfsleven (niet te vergeten de start ups), kennisinstellingen en overheden mobiliseren en partnerschappen opzetten. De Stichting werkt nauw samen met partnerbedrijven en -organisaties die tijdsblokken en thematische activiteiten tegen betaling kunnen invullen.

Erik van der Schaft, directeur van de Stichting World Expo Milaan 2015, is blij dat Nederland een bijzondere bijdrage gaat leveren. "Eindelijk is het dan zo ver; we gaan iets unieks neerzetten dat recht doet aan de Nederlandse expertise op food gebied en ook aan onze kijk op voedselissues. Het is prachtig dat verschillende partijen dit gezamenlijk gaan invullen. En daarna gaan we hopelijk een minstens zo geweldige World Expo in Rotterdam 2025 houden."