Gemeente opent meldpunt voor knelpunten door veranderingen in de zorg


Foto van een ouidere man die geholpen wordt door een jonge vrouw

De gemeente Maassluis opent een speciaal meldpunt voor inwoners die in de problemen dreigen te raken door de veranderingen in de zorg (decentralisaties).

Sinds 1 januari 2015 hebben de gemeenten in Nederland diverse taken overgenomen van het Rijk. Het gaat hierbij om het ondersteunen van mensen die hulp nodig hebben om zelfstandig te (blijven) wonen en om taken op het gebied van de Jeugdzorg en Werk en Inkomen.

Voorkomen dat mensen tussen wal en schip vallen

De nieuwe wetten brengen behoorlijk wat veranderingen met zich mee. De bedoeling van het meldpunt is te voorkomen dat mensen hierdoor tussen wal en schip vallen.

Melden kan op verschillende manieren

Inwoners die een knelpunt ervaren, kunnen dit op verschillende manieren melden.

* Op de gemeentelijke website www.maassluis.nl/nieuwe-taken-gemeente, is een eenvoudig digitaal formulier geplaatst, zodat inwoners hun op- en aanmerkingen online kunnen doorgeven.
* Een papieren variant van dit formulier is te vinden bij onder meer de publieksbalie van het stadhuis, Vraagraak, ROGplus en de Hooftzaak.

Evaluatie na een jaar

De meldingen worden doorgezet naar het afdelingshoofd Samenleving, dat vanuit haar positie direct maatregelen kan treffen. Na een jaar wordt geevalueerd hoe het meldpunt functioneert en wordt bekeken of het voortbestaan van een apart meldpunt noodzakelijk is.

Wens gemeenteraad

Het instellen van een laagdrempelige mogelijkheid om knelpunten op te lossen, was een unanieme wens van de gemeenteraad.

Wie zorg nodig heeft, moet die ook krijgen

Wethouder Keijzer: "Ik deel de zorg van de raad en ondersteun hun verzoek. Het overnemen van deze taken is een ingewikkelde operatie, we hebben veel moeten regelen in korte tijd. Maar onze inwoners mogen daarvan niet de dupe worden. Ik heb vanaf het begin al gezegd: iemand die zorg nodig
heeft, moet die zorg ook krijgen."

Button Meldpunt veranderingen in de zorg