Vervalsing paspoorten ontdekt bij gemeente Utrecht
01-05-2015
De afdeling Burgerzaken, onderdeel van Publiekszaken, ontdekte op 21 januari jl. dat een paspoortaanvraag onjuist is afgehandeld. Later bleek dat een paspoort valselijk was opgemaakt. Intern onderzoek dat direct volgde, leverde nog 12 andere vervalste paspoorten op. Een stagiair die bij
Publiekszaken werkte, wordt hiervan verdacht en lijkt de protocollen, werkwijzen en systemen te hebben omzeild.
De stagiair had paspoorten aangevraagd waarbij pasfoto en handtekening niet bij de persoonsgegevens op het paspoort hoorden. Bij 4 van de 13 gevallen was ook sprake van onregelmatigheden bij de betaling; dit bleek later uit het politieonderzoek. Nu het strafrechtelijk onderzoek bijna is
afgerond, is de zaak openbaar gemaakt.
De fraude kwam aan het licht doordat de rechtmatige eigenaar merkte dat zijn paspoort ten onrechte geblokkeerd was. Hij deed aangifte bij de politie, die hem naar de gemeente doorverwees. Het paspoort bleek ten onrechte, door iemand anders dan de rechtmatige eigenaar, als vermist te zijn
opgegeven. Na deze melding heeft de afdeling Publiekszaken direct een intern onderzoek gestart naar de uitgifte van paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen, om aard en omvang van de onregelmatigheden vast te stellen. Bij de identiteitskaarten en rijbewijzen zijn geen onregelmatigheden
gebleken en er waren geen andere medewerkers bij betrokken. In totaal zijn er meer dan 1.400 dossiers onderzocht.
De onregelmatigheden vonden plaats in de periode eind oktober 2014 tot 21 januari 2015. Er is gelijk aangifte gedaan bij de politie, de stagiair is geschorst en de toegang ontzegd tot Publiekszaken (Stadskantoor).
Verstrekken van paspoorten
De afdeling Burgerzaken geeft jaarlijks rond de 50.000 paspoorten uit. De werkwijzen en protocollen zijn conform de landelijke wetgeving van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK). Desondanks heeft dit toch kunnen gebeuren. Daarom is de gemeente in overleg met BZK om
te bespreken of de landelijke procedures aanscherping behoeven. Gezien de gebeurtenissen zijn direct extra maatregelen genomen, zoals een extra controle bij het aanvragen van een vervangend paspoort na vermissing en een systeemblokkade waardoor de aanvraag en uitgifte van het paspoort niet
door dezelfde medewerker kunnen worden verricht. Publiekszaken onderzoekt nog, in overleg met BZK, of de landelijke procedures wellicht aanscherping behoeven en of extra beveiliging binnen de systemen kan worden aangebracht. De stagiair is op de gebruikelijke wijze gedurende enkele maanden
ingewerkt en voldeed aan alle criteria die ook gelden voor vaste medewerkers.