Defensie een stap dichter bij airdrops

Nieuwsbericht | 30-04-2015 | 13:27

Het droppen van grote ladingen vracht vanuit een transportvliegtuig krijgt steeds meer gestalte. 8 landmachtmilitairen volgen hiervoor momenteel de Rigger-opleiding in Italie. Riggers maken de cargo op de grond gereed en vormen daarmee de basis voor een succesvolle `airdrop'.

Het opbouwen van een pallet met brandstof en water lijkt simpel. Maar koppel er een parachute aan en het wordt een stuk complexer. Balans, gewicht, afmetingen; luchtvracht is aan veel regels gebonden. `Riggen' is dan ook een precisieklusje en ondergebracht bij specialisten van 11 Luchtmobiele Brigade. "Op het gebied van ladingen onder een helikopter hoef je ons niets wijs te maken, maar een airdrop is een andere tak van sport", vertelt sergeant-1 Sebastiaan Hoek. "De bundels mogen bijvoorbeeld niet blokkeren of gaan schuiven in het vliegtuig."

Samenspel

De opleiding op het CAPAR Parachute Training Center in Pisa (Italie) wordt gedeeltelijk gevolgd met luchtmachtcollega's die werken met de C-130 Hercules-transportvliegtuigen. In 4 weken leren de militairen hoe om te gaan met het Container Delivery System (CDS), de bundels die via de achterklep de Hercules verlaten. Hierbij werpen de Nederlanders daadwerkelijk zelf een lading af.

Het samenspel tussen de riggers en de vliegende bemanning is daarin uiteraard belangrijk. De Italianen, zelf goed voor ruim 1.000 droppings boven vijandelijk gebied in Afghanistan, zijn maar wat trots dat zij de Nederlanders de kneepjes van het vak mogen leren. "Het zijn snelle leerlingen", oordeelt kapitein Paolo Cacioli. "Het is de tweede keer dat ze met een G-12 parachute werken en nu al vouwen ze die zelfstandig."

Noodhulp

Voor het voortzettingsvermogen van bijvoorbeeld speciale eenheden kunnen airdrops het verschil maken. Maar ook in de vorm van noodhulp bij een natuurramp of conflict. Zo schoot Australie vorig jaar augustus de Yezidi's in Noord-Irak te hulp door voedsel te droppen. De bevolking, gevlucht voor ISIS, kon in de bergen geen kant op. Alleen een vliegtuig biedt op zulke momenten uitkomst.

Wanneer Nederland zelfstandig dergelijke airdrops uit kan voeren, is onder meer afhankelijk van het beschikbare materieel. Maar met de certificering van de Italianen op zak, is alvast een belangrijke horde genomen.