KPN is 2015 begonnen met een sterk kwartaal
Persbericht
Resultaten eerste kwartaal 2015
30 april 2015
KPN is 2015 begonnen met een sterk kwartaal
• Verdere groei aantal klanten in Nederland in kw1 2015
- Goede toename vast-mobiele bundels onder consumenten (+54k) en multi play
werkplekken in de Zakelijke Markt (+69k)
- Wederom groei aantal breedbandklanten (+35k) en interactieve TV-klanten (+77k)
- Hoog aantal nieuwe abonnees bij Consumenten Mobiel (+59k)
• Voortgang geboekt met transformatie Zakelijke Markt om druk op traditionele diensten en
lagere mobiele prijsniveaus te adresseren
• Vereenvoudigingsprogramma op schema, gerealiseerde besparingen van ongeveer EUR 170
mln eind kw1 2015
• Alle segmenten tonen verbetering klanttevredenheid
• Vooruitzichten blijven gehandhaafd, nu exclusief BASE Company
• Gecommitteerd aan het genereren van rendement voor aandeelhouders; intentie om dividend
Telefónica Deutschland uit te keren
*
Verbeterde financiële prestaties
• De omzet (geschoond) daalde met 3,5% j-o-j in kw1 2015. De stabiliserende omzet bij Consumentenmarkt was nog niet voldoende om de aanhoudende krimp in de zakelijke markt op te vangen
• De EBITDA (geschoond) steeg met 0,2% j-o-j in kw1 2015. Dit was een gevolg van groeiende klantaantallen en het positieve effect van kostenbesparingen, deels teniet gedaan door de daling van de omzet in de Zakelijke Markt en een verandering in de accountingmethodiek voor Belgische belastingen op opstelpunten (EUR 12 mln)
• De investeringen stegen met 5,9% in kw1 2015. Dit komt omdat het zwaartepunt van de investeringen vroeger in het jaar ligt
• De vrije kasstroom verbeterde sterk in kw1 2015 in vergelijking met kw1 2014 gedreven door een andere fasering door het jaar heen en een verbetering van het werkkapitaal, lagere rentebetalingen in kw1 2015 en de schikking met betrekking tot KPNQwest in kw1 2014
CEO Eelco Blok
“De sterke operationele prestaties van de tweede helft van vorig jaar hebben zich in het eerste kwartaal van 2015 doorgezet, en vertalen zich in verbeterde financiële prestaties met een stabiele geschoonde EBITDA jaar op jaar.
We hebben een unieke OTT TV-dienst aangekondigd, waarmee we ons toonaangevende televisieaanbod verder onderscheiden. Ook zien we dat de nieuwe databundels bij Consumenten Mobiel leiden tot een sterke instroom van nieuwe klanten op het KPN-merk. Een trend die bovendien verder versterkt zal worden doordat Hi verder gaat onder de merknaam KPN. Dit zijn duidelijke voorbeelden van hoe we ons productaanbod vereenvoudigen en onze kosten verlagen, terwijl we tegelijkertijd onze dienstverlening aanpassen en innoveren om de klant de beste kwaliteit en waarde te bieden. Onze combinatie van toonaangevende vaste en mobiele diensten slaat dan ook aan, met sterk groeiende klantenaantallen in vast-mobiele bundels, zowel binnen de Consumentenmarkt als in de Zakelijke Markt.
Kijkend naar de komende drie kwartalen in 2015, zien we nog uitdagingen in onze markten, vooral binnen Zakelijke Markt. Het is echter onze stellige ambitie om goede financiële voortgang te blijven boeken en een strikte beheersing van de uitgaven en investeringen te hanteren, hetgeen de groei van onze vrije kasstroom zal ondersteunen.
De verkoop van BASE Company toont aan dat we gecommitteerd zijn aan het verder creëren van waarde voor onze aandeelhouders. Het dividend over 2014 is door de AvA goedgekeurd en, op basis van een verbeterende vrije kasstroom, is het onze verwachting dat wij het dividend per aandeel kunnen laten groeien.”
Vooruitzichten (exclusief BASE Company) en uitkering aan aandeelhouders 2015
Geschoonde EBITDA gestabiliseerd tegen eind 2015
Investeringen
Groeiende vrije kasstroom (excl. TEFD dividend)1
Additionele kasstroom via mogelijk dividend uit 20,5% belang in Telefónica Deutschland
Als gevolg van de aangekondigde verkoop van BASE Company op 20 april 2015, zal BASE Company vanaf het tweede kwartaal 2015 worden gerapporteerd als een niet-voortgezette activiteit. KPN heeft zodoende de vooruitzichten voor 2015 aangepast, nu exclusief BASE Company. De vooruitzichten voor investeringen zijn bijgesteld van minder dan EUR 1,4 miljard naar minder dan EUR 1,3 miljard. De resterende vooruitzichten zijn ongewijzigd gebleven. De genormaliseerde vrije kasstroom in 2014, die de basis vormt voor het vrije kasstroomvooruitzicht, blijft ongewijzigd op ongeveer EUR 400 miljoen. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders van KPN heeft op 15 april 2015 een dividend vastgesteld van EUR 0,07 per aandeel over het jaar 2014. Een interim dividend van EUR 0,02 per aandeel is in oktober 2014 aan aandeelhouders uitgekeerd. Het slotdividend over 2014 van EUR 0,05 per aandeel is op 22 april 2015 uitgekeerd. Het is de intentie van KPN om over 2015 een dividend vanEUR 0,08 per aandeel uit te keren. Het dividend per aandeel zal naar verwachting in 2016 verder groeien. Het 20,5% belang in Telefónica Deutschland wordt gezien als een financiële investering. KPN verwacht te kunnen profiteren van dividendbetalingen door Telefónica Deutschland en additionele financiële flexibiliteit. KPN verwacht een dividend over 2014 uit zijn 20,5% belang in Telefónica Deutschland te ontvangen en heeft de intentie dit bedrag uit te keren aan zijn aandeelhouders als additioneel interim dividend na KPN’s tweede kwartaal 2015 resultaten. KPN blijft gecommitteerd aan een ‘investment grade’ kredietprofiel en verwacht kasoverschotten in te zetten voor operationele en financiële flexibiliteit, (kleine) binnenlandse overnames en/of uitkeringen aan aandeelhouders.
Hoofdpunten per segment kw1 2015
Consumenten Thuis
Gedreven door de groeiende vraag naar de combinatie van vast-mobiele diensten en de voortdurende introductie van innovatieve applicaties voor interactieve televisie namen in kw1 2015 het aantal breedband- en interactieve televisieklanten wederom toe. De recent aangekondigde OTT TV dienst Play. van KPN, bevestigt KPN’s sterke focus op innovatie.
Het aantal breedbandklanten nam met 35.000 toe en er kwamen 77.000 nieuwe interactieve televisieklanten bij. Ook het aantal ‘triple play’-klanten – klanten die via KPN vast bellen, internetten en TV afnemen – steeg met 86.000 in het eerste kwartaal. Inmiddels heeft 52% van de breedbandklanten een ‘triple play’-pakket, vergeleken met 46% in het eerste kwartaal van 2014. Het aantal klanten met vast-mobiele bundels bleef goed groeien. Aan het einde van het eerste kwartaal neemt 19% van het aantal breedbandklanten – in totaal 539.000 klanten – een combinatie van vastemobiele diensten af via KPN. Dat is een stijging ten opzichte van kw1 2014, toen 9% van het totaal aantal breedbandklanten een vaste-mobiele bundel afnam. De strategie van KPN om geïntegreerde diensten aan te bieden, heeft een positief effect op de klantloyaliteit en klanttevredenheid. KPN zal onderscheidende en toonaangevende producten blijven ontwikkelen om de groei van aantallen klanten te blijven ondersteunen.
Consumenten Mobiel
KPN is in de Nederlandse mobiele markt sterk gepositioneerd met een landelijk dekkend 4G netwerk, unieke vaste-mobiele bundels en een toonaangevende familie propositie. Dit heeft ook in het eerste kwartaal van 2015 geleid tot een hogere klantloyaliteit en een sterke groei van het aantal mobiele klanten. KPN introduceerde op 2 februari 2015 mobiele abonnementen met grotere databundels die zorgeloos datagebruik mogelijk maken. Door deze bundelvergroting, in combinatie met 4G en de aanhoudende groei van het aantal klanten dat gebruik maakt van vaste-mobiele diensten, zijn er in het eerste kwartaal 59.000 nieuwe mobiele abonnees bijgekomen. Het aantal mobiele abonnees met vast-mobiele bundels bleef ook toenemen, naar 24% van het totaal aantal abonnees vergeleken met 10% eind kw1 2014. KPN heeft in het eerste kwartaal ook aangekondigd dat het merk Hi vanaf 1 mei verder gaat onder de naam KPN, een beweging die past binnen KPN’s Vereenvoudigingsprogramma.
Zakelijke Markt
Ook in het eerste kwartaal waren de uitdagende marktomstandigheden van invloed op de financiële prestaties van het segment Zakelijke Markt. Er was nog steeds sprake van een krimpende zakelijke markt in Nederland omdat klanten doorgingen met het rationaliseren en optimaliseren van hun telecom portfolio. KPN heeft goede voortgang geboekt met de transformatie van de Zakelijke Markt zodat het segment beter in kan spelen op de veranderende marktomstandigheden. In 2015 zal Zakelijke Markt verdere stappen zetten om de organisatie te vereenvoudigen, producten te standaardiseren en inzetten op gebundelde klantenproposities om de klanttevredenheid en winstgevendheid te verbeteren. Zo is per 1 februari 2015 KPN ÉÉN Grootzakelijk van start gegaan, een propositie die de groei van multi play werkplekken bij Zakelijke Markt zal stimuleren. De combinatie van diensten slaat ook aan bij zakelijke klanten. Zo steeg in het eerste kwartaal het aantal multi play werkplekken met 69.000 naar 370.000, dat 17% van de zakelijke mobiele klanten vertegenwoordigt. Het aantal nieuwe mobiele klanten steeg met 61.000 in kw1 2015, inclusief 60.000 klanten van Mobile Service, een Nederlandse zakelijke mobiele virtual network operator die door KPN in het vierde kwartaal van 2014 is overgenomen.
België
Ook in het eerste kwartaal van 2015 bleef de Belgische mobiele markt competitief, waarbij de concurrentie gefocust bleef op handset-aanbiedingen. BASE Company hield in dit klimaat vast aan zijn mobile specialist strategie, door toonaangevende diensten tegen aantrekkelijke prijzen te combineren met een hoogwaardig kwalitatief mobiel netwerk. Ook ging BASE Company door met het investeren in zijn netwerk waardoor het aan het eind van het eerste kwartaal 2015 een 4G dekking had van ongeveer 85% van de Belgische bevolking. Dit is een samenvatting en verkorte versie van het Engelse persbericht dat leidend is. Het Engelstalige persbericht is beschikbaar op www.kpn.com/resultaten.htm.
Dit persbericht is een korte samenvatting van de Engelse versie die leidend is.
Het Engelstalige persbericht is beschikbaar op www.kpn.com/resultaten.htm