8,9 voor geplande ambulancezorg
Patienten zijn zeer tevreden over geplande ambulancezorg. Zij geven het ambulancepersoneel een 8,9. Dit blijkt uit een onderzoek dat het NIVEL in opdracht van Ambulancezorg Nederland (AZN) heeft uitgevoerd. Patienten ervaren de persoonlijke aandacht, professionaliteit en rust van
ambulancehulpverleners als positief. Waar het gaat om uitleg geven aan patienten, kan nog verbetering worden aangebracht.
Veel mensen denken bij ambulancezorg meteen aan eerste hulp en vervoer naar het ziekenhuis met sirene en zwaailichten. Maar bij drie op de tien patienten die met de ambulance worden vervoerd, gaat het om geplande ambulancezorg. Denk hierbij aan het vervoer van patienten van hun woonadres naar
een zorginstelling waar zij een afspraak hebben voor diagnostiek, therapie of een opname.
AZN vroeg het NIVEL onderzoek te doen naar de tevredenheid van patienten met gepland ambulancevervoer. Het NIVEL heeft hiervoor een patientenvragenlijst ontwikkeld: `de CQ-index Planbare Ambulancezorg'. Er zijn interviews gehouden met patienten van twee Regionale Ambulance Voorzieningen: de
RAVU en RAV IJsselland. De vragenlijst is eerst uitgebreid getest, daarna zijn de vragen voorgelegd aan een groter aantal patienten uit deze twee regio's.
De vragenlijst is ingevuld door 330 patienten. Zij bleken erg tevreden met de persoonlijke aandacht, professionaliteit en rust van het ambulancepersoneel. Het ambulancepersoneel kreeg gemiddeld een 8,9. Slechts op een paar punten bleek ruimte voor het ambulancepersoneel om de zorg te
verbeteren. Bijvoorbeeld door beter te vertellen wat er bij aankomst van de ambulance gaat gebeuren en door meer uitleg te geven aan de patient.