Fotos van de Overeindse brugwissel

29-04-2015

In de nacht van zaterdag 11 op zondag 12 april heeft Rijkswaterstaat weer succesvol een brug gewisseld. De Overeindsebrug over het Lekkanaal bij Nieuwegein was aan de beurt. Met deze fotorapportage kijken we terug op een bijzonder spectaculaire operatie.

Brug zonder aanbruggen

Met aanbruggen was de oude brug te zwaar om van zijn pijlers getild te worden. Daarom verwijderden we deze kort voor het weekend. Dit leverde vanaf de kade wel een vreemd gezicht op.

De oude brug zonder aanbruggen.

De oude brug zonder aanbruggen.

Transport in twee delen

Rijkswaterstaat voerde de nieuwe Overeindsebrug in twee delen aan over het water. Op die manier paste de nieuwe constructie, die in Gorinchem is gebouwd, onder de andere bruggen door die op de route liggen. Op 10 april, dat was 1 dag voor de wissel, werden brugdek en boog op de autoafzetplaats Houten door onze aannemer weer samengevoegd.

Een grote kraan tilt de boog op het wegdek.

Na transport wordt de boog met een grote kraan op het brugdek getild.

Centimeter voor centimeter

Op zaterdag 11 april lag de scheepvaart vanaf 22.00 uur stil. Centimeter voor centimeter werd de oude brug rond 1.00 uur van zijn pijlers getild en weggeschoven, de donkerte in. De nieuwe brug werd opgetild met twee grote bokken en draaide gelijktijdig overdwars.

De oude brug die van zijn pijlers wordt getild.

De oude brug wordt van zijn pijlers getild.

Op positie

Twee grote kranen hesen de nieuwe brug op positie: 576 ton gewicht (waarvan 474 staal) met een lengte van ruim 86 meter en een breedte van 8.60 meter. Om 4.38 uur, bijna anderhalf uur vroeger dan gepland, lag de brug op de pijlers, was begeleidend materieel aan de kant en kon de eerste scheepvaart de nieuwe brug passeren.

Een kraan hijst de nieuwe brug op zijn plek.

De nieuwe brug wordt op zijn plek gehesen.

Veiligheid toen en nu

Veiligheid krijgt veel aandacht tijdens het groot onderhoud van de bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal. Je komt het bouwterrein niet op zonder helm, oranje vest, veiligheidsschoenen en in het donker een reflecterende oranje broek. Bezoekers moeten een veiligheidstoets maken voor hun bezoek en in de hoofden van elke KARGO-bouwvakker zitten de instructies voor veiligheid in de bouw. Deze strenge veiligheidseisen zijn er niet voor niets. Vroeger was men niet zo voorzichtig en waren er vaker ongelukken op een bouwterrein. Het verschil tussen vroeger en nu zie je goed op foto's uit ons archief. 34 jaar geleden was Rijkswaterstaat hier ook al aan het werk. In 1981 verruimde wij het Amsterdam-Rijnkanaal naast de Plofsluis. Maar zie jij veiligheidskleding bij de bouwvakkers?

Graafmachines aan het werk bij de brug in 1981.

Aan het werk in 1981.

Aan het werk in 2015: een kraan op het water verplaatst een brugdeel.

Aan het werk in 2015.

Een sluis die ploft

De Plofsluis bij de Overeindsebrug heeft een naam die verwijst naar zijn oorspronkelijke functie. Dit enorme betonnen blok was onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en moest in oorlogstijd snel het Amsterdam-Rijnkanaal kunnen afdammen. De bodem van de sluis kon met dynamiet tot ontploffing worden gebracht, zodat duizenden tonnen grind en zand met een klap in het water zouden storten. Hij is nooit gebruikt en nu een monument.

De Overeindsebrug en Plofsluis zoals het eruit zag in 1981, voor de verruiming van het Amsterdam-Rijnkanaal.

De Overeindsebrug en Plofsluis in 1981 voor de verruiming van het Amsterdam-Rijnkanaal.

Meer informatie over de vervanging van de brug vindt u op de projectpagina Overeindsebrug. De werkzaamheden aan de Overeindsebrug maken deel uit van het project Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud (KARGO).