Vernieuwde Jutphasebrug zit steeds beter in de verf
29-04-2015
De renovatie van de Jutphasebrug tussen Nieuwegein en Utrecht schiet op. Rijkswaterstaat is klaar met het westelijke deel (Nieuwegein zijde) van de brug dat boven land ligt. In maart zijn de werkzaamheden aan de oostkant (Utrecht zijde) begonnen: versterken van de staalconstructie, stralen en verven. Weggebruikers ervaren nauwelijks hinder omdat het verkeer via een tijdelijke hulpbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal rijdt.
De Jutphasebrug tijdens de renovatie.
Rijkswaterstaat is bezig met het laatste deel van de renovatiewerkzaamheden aan de Jutphasebrug. Als in september ook het gedeelte van de brug boven het water is gerenoveerd, dan kan de brug half oktober terug op zijn plek. Nu ligt de Jutphasebrug iets naast zijn oorspronkelijke locatie, zodat aannemerscombinatie KWS-Mercon hem onder handen kan nemen zonder dat het verkeer daar last van heeft.
Werkwagen
Er wordt momenteel vooral gewerkt aan de onderkant van de brug, zegt uitvoeringsmanager Jeffrie Berg van KWS-Mercon. Vanaf een platform dat onder de brug hangt, zijn de bouwers aan de gang. `We brengen extra staalversterkingen aan, stralen de constructie en voorzien de brug van een nieuwe, duurzame verflaag. Via rails schuiven we met de zogeheten werkwagen meter voor meter op. Om het scheepvaartverkeer niet te hinderen, hebben we de Juphasebrug extra hoog opgetild. Zo is er plaats voor onze werkwagen en kunnen schippers gewoon doorvaren.'
Flauwe helling
Dat het verkeer niets merkt van de werkzaamheden, is trouwens niet helemaal waar, vult omgevingsmanager Jorn Verwoerd van Rijkswaterstaat aan. Eind vorig jaar bleek dat de helling die het verkeer moest nemen om de hulpbrug te bereiken, net te steil was. Bussen hadden er zichtbaar moeite mee. `Afgaande op geluiden van weggebruikers hebben we in een nacht de helling flauwer gemaakt zodat het verkeer beter kan doorrijden. Omdat de hellingbaan er ook dit jaar nog ligt, hebben we dat snel opgepakt.'
Rijnvaarthoogte
Vernieuwing van de Jutphasebrug moet ervoor zorgen dat de brug weer 30 jaar mee kan. Rijkswaterstaat brengt de brug ook op Rijnvaarthoogte, dit betekent een vrije doorvaarthoogte van 9,10m. Dat is ongeveer 45 centimeter hoger dan voor de renovatie. Zo kunnen ook grotere containerschepen (vierlaagse containerNOTvaart) onder de brug doorvaren. Dit is een belangrijke verbetering voor de scheepvaart en vermindert de hoeveelheid vrachtverkeer op de weg.
De renovatie van de Jutphasebrug is onderdeel van het project Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud (KARGO).