Hoe houden we verhalen over de Tweede Wereldoorlog levend?
Wartime Stories: documentaire game over de Tweede Wereldoorlog
Hoe houden we verhalen over de Tweede Wereldoorlog levend?
De laatste generaties die de oorlog hebben meegemaakt zijn er straks niet meer - hoe houden we de verhalen levend en jongeren betrokken?
70 jaar bevrijding en vrede in Nederland. Voor een tiener iets heel normaals, voor zijn grootouders een kostbaar goed. Uit berichtgeving blijkt dat de jongere generaties maar weinig met de Tweede Wereldoorlog hebben en ervan (willen) weten. Nu de laatste overlevenden er straks niet meer zullen zijn, staan we voor de uitdaging de verhalen levend te houden en ervoor te zorgen dat de waarde van vrijheid niet wordt onderschat.
Wartime Stories: een game over de oorlog
Met de documentaire game Wartime Stories van Butch & Sundance Media wordt sterke betrokkenheid bij verhalen uit de Tweede Wereldoorlog gecreëerd. De speler kruipt in de huid van een journalist en gaat zelf op zoek naar waargebeurde oorlogsverhalen. Door het digitale en interactieve karakter sluiten games goed aan op de leefwereld van de jongere generaties, en de afgelopen tijd hebben dan ook duizenden jongeren het eerste toegankelijke level van Wartime Stories gespeeld. De game is volledig gebaseerd op bestaande interviews en archiefmateriaal als foto's en video's - een innovatieve en aansprekende manier om verhalen te vertellen en levend te houden. Het tweede level, waarin een verhaal over persvrijheid centraal staat, is nu ook gratis te spelen op www.wartimestories.nl.
Finale event
Uit alle spelers van Wartime Stories zijn de afgelopen tijd 25 jongeren geselecteerd die vorige week deelnamen aan een exclusieve Wartime Stories finale. Wie heeft presentator Frank Evenblij gehuldigd tot 'Wartime Stories Journalist van het Jaar'? Fanatiek speelden de finalisten een real life game en quiz gebaseerd op het online level over persvrijheid. Uiteindelijk kwam de 14-jarige Justin uit Kaatsheuvel als grote winnaar uit de bus. Zie hieronder een korte video-impressie.