Culturele conferentie over kunst, politiek en Israël/Palestina
What's Art Got to Do With It?
Culturele conferentie over kunst, politiek en Israël/Palestina
29 april t/m 1 mei - De Balie, Amsterdam
Wat is de rol en verantwoordelijkheid van de kunstenaar met betrekking tot het conflict in Israël/Palestina? Wat is de zeggingskracht van kunst in een hevig gepolitiseerde context ? En wat betekent geëngageerde kunst wanneer deze kunst (financieel) afhankelijk is van de regering of het systeem dat het bekritiseert?
Van 29 april t/m 1 mei komen 30 kunstenaars uit Israël, Palestina, Nederland en Vlaanderen samen in De Balie voor What’s Art Got to Do With It?, een driedaagse culturele conferentie met debatten, film, dans, theater en literatuur – over kunst in de context van het Israël/Palestina-conflict, en de complexe relatie tussen de kunstsector, de overheid, en het publiek. Een breed debat over kunst waarin de kunst zélf een belangrijke rol speelt. What’s Art Got to Do With It? wordt georganiseerd door De Balie, Dancing on the Edge en Een Ander Joods Geluid.
What’s Art Got to Do With It?
De positie van Israëlische en Palestijnse kunstenaars is complex. Enerzijds komt Israëlische kritiek op de bezettingspolitiek van de regering voor een groot deel uit de culturele hoek. Anderzijds worden veel van deze kritische kunstenaars financieel ondersteund door de overheid en ‘gebruikt’ ter promotie van Israël als democratische en ‘westerse’ samenleving.
Maakt dat de aan populariteit winnende oproep van de BDS-beweging (Boycott, Divestment, and Sanctions) tot een culturele boycot van Israël een zinnig initiatief? Heeft kunst zoveel impact dat het boycotten ervan uiteindelijk kan leiden tot politieke verandering? En is het niet ironisch dat je de deuren sluit voor juist die mensen die een ander geluid durven laten horen?
Daartegenover staan de overwegingen en mogelijkheden van Palestijnse kunstenaars. Waarom is hun werk amper te horen en te zien in westerse musea en op westerse podia? Wat zijn de beweegredenen voor Palestijnen – wonend in Israël of de bezette gebieden – om wel of juist niet met Israëlische kunstenaars samen te werken?
Hoewel in Israël/Palestina de complexe positie van kunstenaars extreem zichtbaar is, kampen kunstenaars wereldwijd – o.a. in Nederland en Vlaanderen - met vergelijkbare problemen. Ook in Nederland is de kunstwereld zo vervlochten met de overheid dat het de status van geëngageerde kunst kan problematiseren. En misschien lijkt het voor Nederlandse en Vlaamse kunstenaars een keuze om zich politiek uit te spreken - maar wat als je als ‘apolitieke’ kunstenaar wordt gevraagd om op te treden of te exposeren in Israël? Ben je als kunstenaar verantwoordelijk voor de context waarin je werk wordt gefinancierd en gepresenteerd?
Met o.a.:
Filmmakers: Udi Aloni, Yaron Shani en Scandar Copti
Choreografen: Arkadi Zaides, Nir de Volff, Nadia Arouri
Theatermakers: Taher Najib, Raphael Rodan, Eran Ben Michael en George Elias Tobal
Beeldend kunstenaars: Alexandra Hadal, Annelys de Vet en Jonas Staal
Schrijvers: Ronit Matalon en Kristien Hemmerechts
Musicus: Merlijn Twaalfhoven
De complete lineup wordt spoedig bekendgemaakt.
Presentatie: Naeeda Aurangzeb
Programma What's Art Got to Do With It?
Woensdag 29 april / 20.00 - Writing the Conflict
Literair openingsprogramma met keynote speech van schrijver Ronit Matalon en referent Kristien Hemmerechts.
Samen met Ronit Matalon en andere auteurs zoals Kristien Hemmerechts gaan we in gesprek over de relatie tussen literatuur en de context waarin deze wordt geschreven. Kan het werk van een schrijver, in een hevig gepolitiseerde samenleving zoals Israël/Palestina, los worden gezien van de politieke realiteit? Hoe vrij ben je als Israëlisch en/of Palestijnse schrijver als steeds van je verwacht wordt te reflecteren op de politieke situatie van je land? En kan literatuur een rol spelen in het verrijken van de taal waarmee we over het Israël/Palestina conflict spreken? info & tickets
Donderdag 30 april / 10.00-17.00 - Expertmeeting
Besloten expertmeeting met Israëlische, Palestijnse, Nederlandse en Vlaamse kunstenaars en cultuurmakers. Hoe denken diverse kunstenaars – schrijvers, choreografen, theatermakers en beeldende kunstenaars – met verschillende achtergronden over de politieke zeggingskracht en waarde van kunst en over hun eigen positie als (geëngageerde) kunstenaar?
Donderdag 30 april / 20.00 - Art/Violence + Q&A
Filmscreening van de docu Art/Violence met regisseur Udi Aloni.
Op 4 April 2011 werd theatermaker en visionair Juliano Mer-Khamis vermoord voor de deuren van het door hem zelf opgerichte Freedom Theatre in het Palestijnse vluchtelingenkamp Jenin. De documentaire Art/Violence volgt drie van Juliano’s studenten die na zijn dood stilstaan bij de invloed van Juliano op hun leven, zijn visie op de relatie tussen kunst en politiek en nadenken over zijn nalatenschap.- info & tickets
Vrijdag 1 mei / 14.30 - Ajami + Q&A
Filmscreening van het voor een Oscar genomineerde Ajami + Q&A met regisseurs Yaron Shani en Scandar Copti.
In 2009 maakte Yaron Shani, een Joodse Israëliër, en Scandar Copti, een Palestijnse inwoner van Israël, de film Ajami die uitgroeide tot een internationale hit en werd genomineerd voor diverse prijzen. De film speelt zich af in de wijk Ajami in Jaffa, Israël – een smeltkroes van Joden, moslims, en christenen die weliswaar naast elkaar leven maar wiens culturen en ideeën vaak in conflict zijn. - info & tickets
Vrijdag 1 mei / 20.00 - The Impact of Art
Ter afsluiting van de driedaagse conferentie What’s Art Got to Do With It? worden de belangrijkste vraagstukken van de conferentie aan het publiek voorgelegd. Het slotprogramma wordt gemaakt in co-creatie met de meer dan 30 kunstenaars uit Israël, Palestina, Nederland en Vlaanderen die speciaal voor de culturele conferentie bijeen zijn gebracht. Met o.a. de choreograaf Nir de Volff, theatermakers Taher Najib, George Elias Tobal en Eran Ben Michael. - info & tickets
What's Art Got to Do With It? wordt georganiseerd door De Balie, Dancing on the Edge en Een Ander Joods Geluid.
What's Art Got to Do With It? wordt mede mogelijk gemaakt door het Nederlands Letterenfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Holland, Leonhard-Woltjer Stichting en DutchCulture.