Maxima populairste Oranje op internet
Maxima is het populairste lid van de Koninklijke Familie op internet. Op basis van miljoenen zoekopdrachten via Google, blijkt uit een analyse van internet marketing bureau Yonego dat er met afstand het meest gezocht wordt naar Maxima. In de afgelopen 12 maanden werd er zelfs bijna 2 keer zoveel gezocht naar Maxima als naar Willem-Alexander.
Er werd niet alleen gekeken naar de populariteit van de verschillende leden van het koninklijk huis op internet, maar ook naar de populariteit van koningsdag in het algemeen op internet. Op basis van deze analyse blijkt dat er in de aanloop naar koningsdag circa 20 procent minder gezocht werd op gerelateerde zoektermen rondom koningsdag in vergelijking met vorig jaar.
Dat de oranjekoorts vlak voor koningsdag stijgt, blijkt duidelijk uit het gedrag op internet. In de maand april vlak voor koningsdag wordt er bijvoorbeeld zo'n 5 keer meer gezocht op gerelateerde zoektermen in vergelijking met de maand daarvoor. De piek ligt daarbij vanzelfsprekend op de dag zelf, waarbij koningsdag ook op onder meer Twitter vrijwel de gehele dag trending topic is.
"Het gedrag op internet geldt over het algemeen als een goede graadmeter om de populariteit te meten. Het zoeken van informatie op internet begint vrijwel altijd met het invoeren van een zoekterm in een zoekmachine. Het meten en analyseren van deze zoekopdrachten maakt het mogelijk om uitspraken te doen over de populariteit van de leden van de Koninklijke Familie op internet.", aldus Joris Toonders (Yonego).
Over Yonego
Yonego is een van de snelst groeiende technologiebedrijven in Europa en werkt voor een groot aantal adverteerders aan het realiseren van meer rendement met behulp van internet marketing. In 2014 realiseerde Yonego in samenwerking met haar klanten voor meer dan 1 miljard euro aan omzet via internet marketing campagnes.