Officiele opening APM Terminals Maasvlakte II Terminal
(28-04-2015)
Op vrijdag 24 april werd de nieuwe, volautomatische terminal van APM Terminals officieel door koning Willem-Alexander geopend. Met een opdracht via een walkietalkie gaf de koning het sein voor de openingsshow. De nieuwe containerterminal is toonaangevend op het gebied van duurzaamheid,
veiligheid en productiviteit.
In januari 2011 kreeg Witteveen+Bos de opdracht om het civieltechnisch ontwerp en de aanbestedingsdocumenten van de terminal op te stellen en ondersteuning te verlenen tijdens het aanbestedingstraject. Vervolgens is Witteveen+Bos ingeschakeld voor de directievoering en toezicht tijdens de bouw
van de eerste fase. De terminal is in december 2014 in bedrijf genomen.
Ben Jaap Pielage, projectleider bij Witteveen+Bos, was aanwezig bij de opening: `Erg leuk om erbij te zijn. Tijdens het ontwerp van de terminal, wat we vooral in de stad hebben gedaan, was de aanleg van Maasvlakte 2 nog in volle gang. En kijk nu eens hoe alles erbij staat en beweegt. De enorme
kadekranen torenen hoog boven de rest van de terminal uit en de automatische stapelkranen en voertuigen voerden hun kunstjes uit tijdens de spectaculaire opening. Wat ik ook goed vind, is hoe APMT hier de menselijke kant laat zien. Het ontwikkelen, in bedrijf stellen en opereren van een
terminal blijft toch vooral mensenwerk, ook voor een automatische terminal als deze. We zijn er erg trots op om deel te mogen zijn van dit fantastische project en kijken uit naar een blijvend goede samenwerking met APMT in Rotterdam en daarbuiten.'
De terminal is de technologisch meest geavanceerde en duurzaamste containerterminal ter wereld. Wanneer de terminal volledig ontwikkeld is, zal deze in totaal een capaciteit hebben van minimaal 4,5 miljoen TEU. De ontwikkeling van de terminal is gefaseerd; deze eerste operationele fase omvat
86 hectare, een diepzeekade van 1 kilometer en een binnenvaartkade van 500 meter. De terminal kan alle modaliteiten afhandelen, inclusief de nieuwe generatie containerschepen als de Maersk Triple E-klasse.
+