De koster in de geloofsgemeenschap (Kostersdag Brielle)
De koster in de geloofsgemeenschap (Kostersdag Brielle) 28-4-2015
(Foto: P. van Mulken)
Kosterswerk ten dienste van de Kerk als geheel
"Kosters dragen zorg voor het kerkgebouw als huis van God met als oogmerk een waardige viering van het geloof in de liturgie als eredienst aan God. De bijzondere taak van koster draagt ertoe bij om als parochie een gemeenschap van gebed en godsontmoeting te kunnen zijn, in een goed verzorgd
kerkgebouw, in zorgvuldig voorbereide vieringen van de liturgie als bron van christelijk geest." Dit zei bisschop Van den Hende op de Kostersdag op 25 april in Brielle.
De Bisschoppelijke Brielse Commissie, die zorg draagt voor het heiligdom, had het initiatief gekomen om een kostersdag te organiseren in de bedevaartskerk HH. Martelaren van Gorcum. Op de uitnodiging van de Brielse Commissie waren ongeveer 200 mensen afgekomen.
Geloof, spiritualiteit en praktijk
Na de viering van de eucharistie in de Bedevaartskerk luisterden zij naar een inleiding van dr. Timothy P. Schilling over het thema `Geloof, spiritualiteit en de praktijk van de koster'. Dr. Schilling is stafmedewerker van het Centrum voor Parochiespiritualiteit, dat onder meer het
Kostersboek heeft uitgegeven. "Het woord koster," zo zei hij onder meer, "komt van het Latijnse custos, wat bewaker betekent. De koster bewaakt het kerkgebouw en zorgt voor de sacristie en de liturgische voorwerpen. Deze functie is niet louter praktisch. Als onmisbare voorbereider van de
kerkelijke vieringen, draagt de koster direct bij aan de spirituele belevenis van de gelovigen."
Het liturgisch leven van de Kerk
Dat benadrukte ook de bisschop tijdens zijn preek in de eucharistieviering, waarmee de dag opende, en die muzikaal werd ondersteund door het parochiekoor. Bisschop Van den Hende: "Kosters hebben met het oog op de eucharistie en het liturgisch leven van de Kerk een zeer belangrijke taak.
Kosters stellen de kerk open als het huis van God. Kosters zorgen ervoor dat het kerkgebouw zodanig wordt beheerd dat de geloofsgemeenschap op een waardige manier kan samenkomen om de Heer te ontmoeten. De viering van de eucharistie en ook andere liturgische vieringen in de kerk worden
voorbereid, zodat medeparochianen in staat worden gesteld om steeds opnieuw in de liturgie hun geloof te voeden en opnieuw gezonden te worden."
"In het evangelie van vandaag (Mc. 16, 15-20) klinkt de opdracht van de verrezen Heer: gaat uit over de gehele wereld en verkondigt het evangelie. [..] Niet zonder betekenis is de aanduiding van de eucharistie als: de mis. De aanduiding 'mis' komt van het Latijnse woord: missio, of zending.
Wanneer we gevoed en gesterkt zijn door het woord en het sacrament van de Heer worden wij aan het einde van de eucharistie uitgezonden, bij de zegen en wegzending."
Gemeenschap van geroepenen
"De zending die de Heer aan de Kerk heeft toevertrouwd is niet een eenzame opdracht die slechts aan een persoon is gegeven. Christus gaf zijn zendingsopdracht aan de apostelen en onder hun leiding aan de gemeenschap van de Kerk als geheel." Zo mogen ook de kosters weten dat hun werk ten
dienste staat van de Kerk als geheel. "Je mag juist je werk als koster zien in samenhang met de andere taken in de Kerk, je eigen werk als koster aanbieden in het geheel van de Kerk als gemeenschap van geroepenen," aldus de bisschop.
"Het tweede Vaticaans Concilie zegt dat de heilige eucharistie bron en hoogtepunt is van ons leven in geloof," stelde de bisschop, "Het beleven en uitdragen van het geloof begint in de eredienst, de liturgie van de Kerk" (Lumen Gentium 10, Sacrosanctum Concilium 11).
Rondleiding
`s Middags konden de kosters deelnemen aan een rondleiding, waarbij uitleg werd gegeven over de Martelarenbeelden in de kerk, de historie, het Maarschalkerweerdorgel en de Ommegang met de overblijfselen van de vroegere stenen schuur, waar de Martelaren hun dood vonden.
(Foto's: P. van Mulken)