GGZ Friesland campagne 'Niemand is zijn stoornis' wint Galjaardprijs
'Een authentieke campagne die aansluit op de werkelijkheid'
De campagne 'Niemand is zijn Stoornis' van GGZ Friesland, die zich richt op het wegnemen van vooroordelen over mensen met psychische problematiek, heeft de Galjaardprijs 2015 gewonnen. Juryvoorzitter Guido Rijnja over de campagne: "Alles draait uiteindelijk om knetterhard contact. En wie authentiek communiceert, heeft een verhaal dat wordt doorverteld. En dat kan alleen maar als het aansluit op de werkelijkheid." GGZ Friesland wil alle patienten, medewerkers en betrokkenen bedanken voor hun inzet om deze campagne mogelijk te maken.
Logeion, de beroepsvereniging voor communicatieprofessionals, kent jaarlijks de Galjaardprijs toe aan de beste casus binnen de publieke communicatie. Naast de vakprijs, die door de jury werd uitgereikt, won de campagne van GGZ Friesland ook de publieksprijs. GGZ Friesland werd als enige kandidaat uit Friesland voorgedragen door de selectiecommissie: 'We vinden het inspirerend om te zien dat deze zorginstelling verder durft te gaan dan alleen het uitvoeren van haar primaire taak om patienten te helpen. GGZ Friesland gaat -als regionale speler- de uitdaging aan om te werken aan de publieke opinie.'
Onvoorspelbaar, onbekwaam en onaantrekkelijk. Dat zijn de meest voorkomende en hardnekkigste vooroordelen over mensen met een psychiatrische aandoening. Destigmatisering, het wegnemen van vooroordelen over mensen met psychische problematiek, is een onderwerp dat erg belangrijk voor het verlagen van drempels om hulp te zoeken bij psychische problemen. Louwra Weisfelt, manager Marketing & Communicatie van GGZ Friesland: "De campagne 'Niemand is zijn stoornis' is opgezet in co-creatie met patienten, familie, medewerkers en belanghebbenden. Storytelling staat centraal in alle middelen van de campagne; onze doelgroep brengt zelf de boodschap over. Door geen gebruik te maken van een reclamebureau of andere externe partijen, is een campagne opgezet die met een laag budget de boodschap effectief overbrengt."
De campagne startte in maart 2014 met de video 'Niemand is zijn stoornis'. De kick-off hiervan vond plaats in de Mediamarkt, vanwege hun treffende pay-off 'ik ben toch niet gek'. De video is inmiddels ruim 500.000 keer online bekeken. Een ander onderdeel van de campagne is de Publieksacademie, die GGZ Friesland samen met de Leeuwarder Courant organiseert. Tijdens iedere lezing van de Publieksacademie komen specialisten en ervaringsdeskundigen aan het woord over thema's als schizofrenie, ADHD of complexe rouw. De volgende Publieksacademie heeft het thema 'Als er geen uitweg meer lijkt te zijn' en vindt plaats op dinsdagavond 19 mei. Ook de Breinpower krant is onderdeel van de campagne. Deze krant heeft als doel om mensen in Friesland op een laagdrempelige manier informatie te geven over psychische problematiek. Hiermee worden vooroordelen weggenomen en mensen geactiveerd om hulp te zoeken wanneer ze vastlopen in het leven. De krant wordt ieder kwartaal huis-aan-huis door heel Friesland verspreid. Begin mei ontvangt iedereen in Friesland de tweede editie van deze krant met als thema vrijheid.