Investeren in sociale media is noodzaak voor regionale omroepen

Per 6 mei gaat ze aan de slag als coordinator social media bij RTL Nieuwsgroep, daarvoor was Annewil Neervens online consultant en de jaren daar weer voor zorgde ze met haar collega's van Omroep Brabant voor de online-opmars van die omroep. Bij veel regionale omroepen kwam ze over de vloer om social mediastrategieen te delen. Daarover hield ze tijdens de ROOS Dagen een interessante presentatie, die hier in z'n geheel is terug te lezen. Wat zijn de mogelijkheden en kansen van social media voor regionale omroepen? En grijpen alle omroepen die kansen wel?

Neervens: "Het gaat de goede kant op, maar nog niet alle omroepen zijn er. Iedereen ziet wel in dat social media en online belangrijk zijn, maar het kost ook tijd en mankracht. Die tijd moet wel vrijgemaakt worden, daar moet in worden geinvesteerd. Dat gaat dan weer ten koste van iets anders, zo werkt het nu eenmaal in de regio. Maar die keuzes moeten binnen nu en anderhalf jaar echt gemaakt gaan worden." Is de stap gezet, heb je een social mediaredacteur of een onlinechef op de redactie, stel dan je doelen op. Maak beleid, zegt Neervens. "Bepaal welke richting je opgaat, informeer iedereen daarover, kom het na, controleer het. Kortom: werk het centraal uit en decentraliseer het daarna." Nog belangrijker vindt Neervens het dat iedereen binnen de organisatie het beleid ondersteunt en ook uitspreekt dat online en social media speerpunten worden. "En geef degene dan ook de ruimte en de tijd om te experimenteren." Facebook en Twitter heeft iedere omroep, maar die platforms zijn aardig aan het verouderen. De ontwikkelingen in het sociale medialandschap volgen elkaar razendsnel op. "Snapchat, Tumblr en natuurlijk livestreams als Periscope en Meerkat, dat zijn de platforms waar jongeren steeds meer hun nieuws vandaan halen. Dus daar moet je dan als regionale omroep over nadenken of zelfs inspringen. Of het een succes wordt of het blijvend is, weet je van tevoren niet. Maar als je er niet mee aan de slag gaat of gaat experimenteren heb je sowieso niks." Als je naar de 'oude' social media zoals Facebook en Twitter kijkt dan zie je dat Omroep Brabant en RTV Oost het grootste bereik en aantal volgers hebben, weet Neervens. "Bij die omroepen is echt geinvesteerd in social media en dat zie je terug. En procentueel gezien zie je bij RTV Drenthe, toch een van de kleinere omroepen, de grootste stijging qua aantal bezoekers en volgers. Ook omdat ze er tijd en energie in hebben gestoken." Een opmerkelijk onderdeel van haar presentatie tijdens de ROOS Dagen was het gedeelte over het linken. Oftewel de devaluatie van de link zoals de social mediastrateeg het noemt. "Op links wordt nauwelijks meer geklikt onder jongeren. Simpelweg omdat er geen links zijn bij de kanalen waar zij steeds vaker hun nieuws vandaan halen, zoals Snapchat Discover." Ook iets om over na te denken is het advies aan de sociale mediaredacteuren bij de omroepen. Een gouden tip heeft Neervens tot slot nog wel voor de omroepen. "Ga niet alleen af op je onderbuikgevoel af of iets scoort of niet, maar meet het. Meten is bij social media echt weten. En deel die cijfers binnen je bedrijf, wees transparant. Wat scoort wel goed en welke onderwerpen doen niks? Dan weet je 'dit is wat ons publiek wil' en kun je daar als omroep op inspelen."